Polish Cello Quartet, fot. archiwum zespołu
Koncerty kameralne
Koncert kameralny – wirtuozi XIX wieku
08.04.2015
śr.
19:00
sala konferencyjna Ossolineum
Program:

R. Wagner / F. Grützmacher Feierliches Stück

J. Werner Quartett für vier Violoncelli op. 6

W. Fitzenhagen Konzert-Walzer op. 31

A. Piatti In Vacanza – Quartettino per Violoncelli

L. Forino Preghiere per quattro violoncelli op. 27 nr 3

J. Klengel Vier Stücke für vier Violoncelli op. 33

Wykonawcy:

Polish Cello Quartet:
Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta, Tomasz DarochAdam Krzeszowiec – wiolonczele

Lokalizacja:
sala konferencyjna Ossolineum
Plac Biskupa Nankiera 17, Wrocław

Jak brzmi pojedyncza wiolonczela, gdy wydobywa się z niej romantyczne tony? Nietrudno przywołać sobie z pamięci tę pełną mocy słodycz. A jak brzmią cztery wiolonczele w równie emocjonalnym, a w dodatku popisowym repertuarze? Nie wystarczy pomnożyć razy cztery brzmienia pojedynczego instrumentu, gdyż kwartet wiolonczelowy bez wątpienia kreuje nową, unikalną przestrzeń dźwiękową. Doskonałą okazją do zapoznania się z tym zwielokrotnionym, ale też cudownie stopliwym brzmieniem będzie koncert Polish Cello Quartet, podczas którego muzycy zaprezentują utwory żyjących na przełomie XIX i XX wieku wirtuozów niemieckich i włoskich. Galerię owych niemieckich sław otwierają monachijczyk Joseph Werner oraz związany z Lipskiem i Dreznem Friedrich Wilhelm Grützmacher, który dokonał licznych wiolonczelowych aranżacji słynnych dzieł. Wśród nich znalazł się fragment z Wagnerowskiej opery Lohengrin, który usłyszą Państwo podczas środowego koncertu. W gronie tym nie mogło zabraknąć Wilhelma Fitzenhagena. Właśnie jemu Piotr Czajkowski zadedykował słynne Wariacje rococo. Również z Niemiec pochodził Julius Klengel, przyjaciel Brahmsa, Rubensteina, Regera, który już jako piętnastolatek stał się członkiem Gewandahaus Orchestra w Lipsku. Klengel napisał ogromną ilość utworów na wiolonczelę, jak również... utwór na ogromną ilość tych instrumentów, czyli Hymn na dwanaście wiolonczel. Drugim ważnym ośrodkiem wiolonczelowej wirtuozerii okazały się Włochy. Stąd pochodzili Luigi Forino (będący również autorem pracy historycznej o dziejach tego instrumentu) oraz Alfredo Piatti, który już jako nastolatek zachwycał swoimi umiejętnościami, lecz mimo to popadł w problemy finansowe. W rolę jego mecenasa wcielił się wówczas sam Ferenc Liszt, podarowując mu świetny nowy instrument. Najwyraźniej kariera Piattiego rozwijała się potem nadzwyczaj pomyślnie, skoro wiele lat później udało mu się wejść w posiadanie wiolonczeli Stradivariusa.

Impresje na sopran i altówkę
Aleksandra Kubas-Kruk / Szymon Kruk
18.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Alisios Camerata
Cavallin / Peljhan / Očić / Elezović
20.04
sob.
18:00
NFM, Sala Kameralna
Wajnberg Trio
Sałajczyk / Krzeszowiec / Dobrowolski
21.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital skrzypcowy Hiny Maedy – odwołany
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Cello Symphony
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
12.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Krzyżowa-Music. Muzyka dla Europy
Koncert kameralny w ramach festiwalu Krzyżowa-Music
01.09
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się