Wratislavia Cantans
Biber – sonaty misteryjne cz. 2
18.09.2015
pt.
21:30
kościół uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Program:

Heinrich Ignaz Franz von Biber – Sonaty misteryjne  nr 9-15, Passacaglia g-moll

Wykonawcy:

Dmitry Sinkovsky – skrzypce
Luca Pianca – lutnia
Margret Köll  – harfa
Alexandra Koreneva – klawesyn
Jerzy Trela – aktor

Lokalizacja:
kościół uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
plac Uniwersytecki 1, Wrocław

Sonaty misteryjne lub inaczej różańcowe Heinricha Ignaza Franza von Bibera są muzyczną kontemplacją tajemnic różańca. Bardzo popularne katolickie nabożeństwo polega na medytacji nad wydarzeniami z życia Jezusa i Maryi w trakcie powtarzania modlitwy Zdrowaś Mario oraz innych określonych modlitw. Zdarzenia, takie jak zwiastowanie lub ukrzyżowanie, wymykają się ludzkiemu rozumowi, jednak ich rozważanie pogłębia wiarę i zbliża modlącego się do Boga. Biber zasłynął wśród sobie współczesnych nie tylko jako wirtuoz skrzypiec i kompozytor, ale także intelektualista, zafascynowany barokową teorią afektów i neoplatonizmem w ujęciu chrześcijańskiego mistycyzmu. Dlatego mistyczna modlitwa różańcowa musiała być mu szczególnie bliska.

Piękno, ale i trudność Sonat polega na użyciu scordatury, czyli niestandardowego stroju skrzypiec. W każdej sonacie (oprócz pierwszej i ostatniej) struny strojone są inaczej. Umożliwia to zastosowanie niezwykłych dwu-, trój- i czterodźwięków, specyficznych barw dla każdej tonacji i charakterystycznego stylu polifonicznego, niemożliwego do osiągnięcia na skrzypcach strojonych standardowo w kwintach. Scordatura jest przykładem barokowej ekstrawagancji, ale w Sonatach misteryjnych ma głębsze znaczenie. Cykl ten opowiada o sprawach boskich, o świecie duchowym, do którego „zwykłe” skrzypce nie miałyby prawa wstępu.

Tak jak treść sonat związana jest z religijnym misterium, a trudność utworu wymaga najwyższego poziomu wtajemniczenia w technikę gry na skrzypcach, tak niecodzienne są losy samego cyklu. Został „odkryty” dopiero w XX wieku, gdy odnaleziono jedyny zachowany rękopis, udekorowany rycinami z popularnej XV-wiecznej serii ilustrującej tajemnice różańca. Sonaty, tak jak różaniec w czasach kompozytora, podzielone są na trzy części – Radosną, Bolesną i Chwalebną – po pięć tajemnic każda. Intrygujący jest fakt, że  kompozytor nigdy nie opublikował dzieła. „(…) celem mojego działania było poświęcenie wszystkiego, co napisałem piętnastu Świętym Tajemnicom” – wyznał w liście.

Sonaty misteryjne stały się najważniejszym dziełem w repertuarze Dmitra Sinkovsky’ego, wirtuoza barokowych skrzypiec. Rosjanin jest ceniony za oszałamiającą technikę i pełne energii występy. Gra na skrzypcach zbudowanych przez Francesca Ruggieriego w Cremonie w 1675, a więc za życia Bibera, który sam prawdopodobnie używał podobnego instrumentu. Ze względu na konieczność wykorzystania różnych strojów wykonanie Sonat misteryjnych na jednym koncercie wymaga użycia kilku par skrzypiec, dlatego Sinkovsky zagra też na instrumentach Alexandra Rabinovicha. Fragmenty Pisma Świętego inspirujące w rozważaniach tajemnic różańcowych zaprezentuje mistrz słowa – Jerzy Trela.

 

 

Sfinansowano ze środkow:
Triumf czasu
Lezhneva / Antonini / Il Giardino Armonico
05.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Avi Avital – sztuka mandoliny
Avi Avital / Sebastian Wienand
06.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Avi Avital – sztuka mandoliny
Avi Avital / Sebastian Wienand
06.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Przepływ idei
48. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
07.09
sob.
12:00
NFM, Sala Czerwona
Kourou – w stronę raju
Pedro Memelsdorff / Arlequin Philosophe
07.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Emigranci
Sułkowska-Migoń / Kubas-Kruk / Leopoldinum
07.09
sob.
19:00
Wrocław, Aula Leopoldina
Jean Rondeau – Follow Me
 
08.09
niedz.
15:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Jean Rondeau – Follow Me
 
08.09
niedz.
17:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Exodus
Václav Luks / Collegium 1704
08.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna
Hommage à Markowski
Yaroslav Shemet / Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej
12.09
czw.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
18:00
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
20:30
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Noe i jego arka – opera dziecięca
Chóry Dziecięce NFM
14.09
sob.
17:00
NFM, Sala Główna
Podróż do źródeł
Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
14.09
sob.
20:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Axis mundi
Música Temprana / Adrián Rodríguez Van der Spoel
15.09
niedz.
16:00
Wrocław, Synagoga pod Białym Bocianem
Nowe początki
Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
15.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się