Nasze uszy przywykły już do koncertów Chopina wykonywanych na współczesnych fortepianach o donośnym brzmieniu przy udziale potężnego składu orkiestry. Tym bardziej, że wybrane frazy tych przepięknych dzieł są przecież dla Polaków niezbywalną częścią „naturalnego środowiska dźwiękowego”! Okazuje się jednak, że za życia kompozytora utwory te realizowane były nieporównanie subtelniej. O tym, jak brzmiała w XIX wieku najautentyczniejsza poezja fortepianu, przekonają się słuchacze niedzielnego koncertu.
Specjalistą od historycznych wykonań spuścizny Chopina jest polski pianista, Karol Radziwonowicz. Jest jedynym pianistą na świecie, którego nagrania zabrzmiały w kosmosie z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Chopina, podczas ekspedycji promu „Endeavour”. Również jako jedyny pianista dokonał nagrania wszystkich dzieł fortepianowych Ignacego Jana Paderewskiego, a także utworów Fryderyka Chopina na fortepian z orkiestrą w wersji kameralnej. Na płytach kompaktowych utrwalił dzieła fortepianowe Juliusza Zarębskiego i Karola Mikulego. Z okazji Roku Chopinowskiego, na specjalnym fortepianie marki Bösendorfer - model „Chopin” nagrał płytę z arcydziełami chopinowskiej miniatury. Podczas koncertu zagra na zabytkowym fortepianie Pleyel z 1846 roku - instrumencie o brzmieniu niebywale delikatnym, „salonowym” i, co najważniejsze, ubóstwianym przez polskiego kompozytora. Dziś próby wskrzeszania takiej właśnie barwy fortepianu w koncertach Chopina wymagają akompaniamentu odpowiednio „kameralnej” orkiestry. W tę wymagającą rolę wcieli się Wrocławska Orkiestra Barokowa, która słynie z łagodnego, pełnego finezji brzmienia. Podczas poniedziałkowego wieczoru publiczność wysłucha także Chopinowskich pieśni w wykonaniu sopranistki Yvette Mondok, pochodzącej z Węgier.
Projekt sfinansowano ze środków http://visegradfund.org/home/