Różnorodna twórczość, a także niezwykła umiejętność łączenia w utworach wszelkich tradycji i nurtów muzycznych (w tym muzyki rozrywkowej) sprawiły, że Igor Strawiński już za życia stał się wręcz celebrytą, a Amerykanie zakochali się w nim od pierwszego wejrzenia. Do tego stopnia, że już w 1925 roku, podczas swojej pierwszej wizyty w USA, kompozytor otrzymał honorarium o wartości równej dziś połowie miliona dolarów. W trakcie wyjątkowego wieczoru w Narodowym Forum Muzyki usłyszymy dwa różnorodne dzieła ikony dwudziestowiecznych zmian w muzyce: Oktet na instrumenty dęte oraz Mszę. Wszystko to w opozycji do utworu jednego z najpopularniejszych brytyjskich kompozytorów muzyki wokalnej – Johna Ruttera.
John Rutter przyszedł na świat 17 lat po powstaniu Oktetu na instrumenty dęte, zaś gdy Strawiński skomponował swoją Mszę, miał zaledwie trzy lata. Mimo wielu pokoleń, które oddzielają od siebie obu tych twórców, z pewnością łączy ich popularność, jaką cieszyli się w Stanach Zjednoczonych. Każdego z nich Amerykanie uwielbiają za cechę zgoła odmienną. Strawińskiego za zaskakującą różnorodność i zamiłowanie do tak bliskiego im jazzu, Ruttera – za radosne pieśni, kolędy i sprzyjającą wspólnemu muzykowaniu (również amatorów) muzykę chóralną, przede wszystkim religijną. I tu pojawia się znacząca różnica między tymi dwoma kompozytorami. Strawiński pisał wprawdzie muzykę sakralną, ale zdarzało się to jednak rzadko. Wynikało to z jego prędkiego odejścia od kościoła prawosławnego (uczynił to już w wieku gimnazjalnym). Po kilku latach powrócił do swych religijnych korzeni, co jednak nie odznaczyło się szczególnie w jego twórczości. Msza niewątpliwie wyróżnia się spośród nielicznych dzieł kompozytora o charakterze sakralnym – jest nie tylko mszą katolicką o przeznaczeniu liturgicznym, ale także, jak wspominał sam kompozytor, odpowiedzią na uznawaną przez niego za grzeszną i wręcz operową twórczość religijną Mozarta.
Chór NFM, foto. M. Mazurkiewicz
Koncerty chóralne
Chór i Zespół instrumentów dętych
07.05.2016
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Wykonawcy:
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Jan Krzeszowiec - flet
Łukasz Wilczura, Justyna Stanek - oboje
Karolina Siadaczka - rożek angielski
Maciej Dobosz - klarnet
Alicja Kieruzalska, Katarzyna Zdybel - fagoty
Paweł Tuliński, Seweryn Wróbel, Aleksander Kobus, Justyna Maliczowska - trąbki
Paweł Maliczowski, Eloy Panizo Padron - puzony
Mariusz Syrowatko - puzon basowy
Krzysztof Mucha - tuba
Christopher Lane - kotły, perkusja
Aleksandra Gołaj - perkusja
Tomasz Głuchowski - organy
Chór NFM
NFM Audio Player - obsługa komponentu Event
NFM Video Panel - obsługa komponentu Event
Podobne wydarzenia
Mater et chorus
Chóry Akademii Chóralnej – Śpiewającej Polski
26.05
niedz.
17:00
NFM, Sala Czerwona