Kiedy ból, zarówno fizyczny, jak i psychiczny, staje się tak nieznośny, że pojawia się pytanie o sens, mówimy o cierpieniu. Cierpienie jest centralnym problemem historii Zbawienia, rozważanym rokrocznie od dwóch tysięcy lat. Poznanie sensu ofiary Chrystusa to istota Ewangelii, to istota rozważań pasyjnych.
Dzisiejszy świat jest pełen cierpienia i przemocy, dlatego pytanie o sens jest wciąż powtarzane. Sens zdaje się być pojęciem relatywnym, objawia się w pełni tylko wobec wiary niezachwialnej. Lecz ta dana była tylko Chrystusowi. Człowiek wątpi i pyta, niczym Piotr i Piłat w Pasji według św. Jana. Czym jest prawda? – pyta Piłat. Czy legitymizuje ona wszelkie działania? – zastanawiamy się, oglądając doniesienia o kolejnych tragediach rozgrywających się w XXI wieku od Nowego Jorku po Islamabad, od Brukseli po Abudżę.
Zderzenie niezachwianej wiary Chrystusa i pełnego wątpliwości Piłata stanowi sedno parateatralnej inscenizacji Bachowskiego arcydzieła przygotowanego w koprodukcji z Klarafestival. Pasja otoczona jest komentarzem akcji scenicznej, instalacji wideo, a także kompozycji współczesnych, nadających dziełu barokowemu kontekst współczesny. Prolog jest autorstwa czołowej belgijskiej kompozytorki Annelies Van Parys, zaś w miejscu kazania – pomiędzy pierwszą a drugą częścią dzieła – pojawi się utwór izraelsko-palestyńskiego kompozytora Samira Odeh-Tamimiego L’Apokalypse Arabe I do tekstu libańskiej poetki Etel Adnan, która swój nowatorski w formie poemat napisała pod wpływem wojny domowej w swoim kraju. Konflikty targające regionem nie wygasły, przez co poemat po czterdziestu niemal latach pozostaje boleśnie aktualny.
Wszystkie warstwy spektaklu, bogate konteksty religijne i cywilizacyjne, przypominają nam, że żadna ze współczesnych cywilizacji nie wyzbyła się uprzedzeń, nienawiści, nietolerancji religijnej ani rasizmu. Jest manifestem artystycznym wymierzonym przeciw fanatyzmowi religijnemu.
Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016