Emilie Renard, fot. archiwum artysty
Wratislavia Cantans
Jego Królewska Mość Mozart
15.09.2016
czw.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Program:

Wolfgang Amadeus Mozart Msza C-dur KV 317 „Koronacyjna”, Vesperae solennes de confessore KV 339

Czas trwania koncertu: [70']

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Alessandro de Marchi– dyrygent
Arianna Venditelli – sopran
Emilie Renard – mezzosopran
Rupert Charlesworth– tenor
Marcell Bakonyi– bas
Coro Maghini  
Claudio Chiavazza – kierownictwo artystyczne
Academia Montis Regalis

Lokalizacja:
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
ul. Szewska 10, Wrocław

Uroczyste nieszpory KV 339 z roku 1780 są ostatnim utworem Wolfganga Amadeusa Mozarta w jego burzliwej karierze organisty i kompozytora katedry w Salzburgu. Posadę tę otrzymał zaledwie rok wcześniej i działalność swoją rozpoczął od skomponowania arcydzieła: Mszy C-dur KV 317 zwanej przez potomnych „Koronacyjną”. Oba utwory wykazują bliskie związki z salzburską praktyką wykonawczą, zarówno pod względem potraktowania formy, jak i instrumentacji. Nasza muzyka kościelna różni się bardzo od tej uprawianej we Włoszech. Nawet jeśli msza ma zwierać wszystkie swoje części i nawet gdy jest przeznaczona na najbardziej uroczystą okazję, gdy arcybiskup osobiście celebruje mszę, całość musi się zamknąć w trzech kwadransach. Potrzeba wprawy w tym rodzaju kompozycji, zwłaszcza, że trzeba wykorzystać wszystkie instrumenty z trąbkami i kotłami włącznie – pisał Mozart, ale im trudniejsze zadanie przed nim stało, tym wspanialszy utwór komponował. Msza, przeznaczona na liturgię Niedzieli Wielkanocnej roku 1779, w istocie zamyka się w niecałych trzech kwadransach, może więc być użyta jako element uroczystej liturgii – pamiętamy liturgiczny kontekst wykonania w Bazylice św. Piotra w Rzymie pod przewodem muzykalnego papieża Jana Pawła II. Opracowanie poszczególnych części mszy nie jest rozbite na numery, jak w mszach uroczystych, ale stanowi zwartą kompozycję. Partie solowe płynnie przechodzą w chóralne i znów się z nich wyłaniają. Całości towarzyszy przepyszna instrumentacja z typowym dla Salzburga zestawem smyczków, składającym się z „basów”, do których zalicza się także fagot, oraz dwojga skrzypiec. Altówek nie stosowano, podobnie jak fletów. Wśród dętych mamy oboje i rogi, a także trzy puzony, wzmacniające niższe partie chóru, oraz wspomniane przez Mozarta trąbki i kotły. Nie wiadomo, dlaczego mszę nazwano „Koronacyjną”. Sam Mozart uważał ją za swe najlepsze dzieło w tym gatunku i po opuszczeniu Salzburga wszędzie ją ze sobą zabierał. Dzieło było wykonywane wielokrotnie za życia kompozytora, w tym, być może, podczas obchodów koronacji Leopolda II i Franciszka I (pod dyrekcją Salieriego). Na początku XIX wieku utwór stał się istotnie ulubionym dziełem uświetniającym uroczystości dworu wiedeńskiego. Msza stanowi prawdziwe ukoronowanie twórczości religijnej cesarza kompozytorów, Wolfganga Amadeusa I Wielkiego. Słusznie więc nazywamy Mszę C-dur „Koronacyjną”.

Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Triumf czasu
Lezhneva / Antonini / Il Giardino Armonico
05.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Avi Avital – sztuka mandoliny
Avi Avital / Sebastian Wienand
06.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Avi Avital – sztuka mandoliny
Avi Avital / Sebastian Wienand
06.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Przepływ idei
48. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
07.09
sob.
12:00
NFM, Sala Czerwona
Kourou – w stronę raju
Pedro Memelsdorff / Arlequin Philosophe
07.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Emigranci
Sułkowska-Migoń / Kubas-Kruk / Leopoldinum
07.09
sob.
19:00
Wrocław, Aula Leopoldina
Jean Rondeau – Follow Me
 
08.09
niedz.
15:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Jean Rondeau – Follow Me
 
08.09
niedz.
17:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Exodus
Václav Luks / Collegium 1704
08.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna
Hommage à Markowski
Yaroslav Shemet / Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej
12.09
czw.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
18:00
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
20:30
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Noe i jego arka – opera dziecięca
Chóry Dziecięce NFM
14.09
sob.
17:00
NFM, Sala Główna
Podróż do źródeł
Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
14.09
sob.
20:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Axis mundi
Música Temprana / Adrián Rodríguez Van der Spoel
15.09
niedz.
16:00
Wrocław, Synagoga pod Białym Bocianem
Nowe początki
Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
15.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się