Missa Salisburgensis Heinricha Ignaza Franza von Bibera to jeden z najbardziej monumentalnych utworów barokowych. Przeznaczony został bowiem aż na dwa chóry (złożone z 53. głosów!) z towarzyszeniem orkiestry. Współcześni melomani mogą poznać wspomnianą kompozycję jedynie dzięki przypadkowi. Rękopis utworu znaleziono w 1870 roku w mieszkaniu nieświadomego jego wartości sprzedawcy warzyw. Gdyby nie przychylność losu, nuty prawdopodobnie zostałyby wykorzystane do pakowania jarzyn.
Missa Salisburgiensis to utwór o bogatej historii. Powstał dla uczczenia 1100 rocznicy powstania arcybiskupstwa w Salzburgu w roku 1682. Do połowy lat 70. ubiegłego stulecia za twórcę utworu mylnie uważano włoskiego specjalistę od mszy monumentalnej, jakim był Orazio Benevoli. Z błędu wyprowadziły muzykologów badania Ernsta Hintermaiera, który jednoznacznie potwierdził autorstwo Bibera. Zbadał on nie tylko styl pisma twórcy i papier nutowy, ale również porównał utwór z pozostałymi dziełami artysty. Wyjątkową mszę kompozytora w Narodowym Forum Muzyki wykona obchodzący w tym roku 25-lecie działalności praski zespół Collegium 1704, założony przez dyrygenta Václava Luksa. Muzycy specjalizują się w wykonawstwie twórczości barokowej, w tym czeskiej. Podczas nadchodzącego koncertu zaprezentują słuchaczom nie tylko niezwykłą kompozycję Bibera, ale również fragmenty obszernego zbioru muzyki religijnej, stworzonego przez jednego z najsłynniejszych przedstawicieli włoskiego baroku – Claudia Monteverdiego.
Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016