Dresdner Kammerchor, fot. archiwum artysty
Akademia Mendelssohnowska
Pasja wg św. Mateusza
26.02.2017
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna
Program:

J.S. Bach / F. Mendelssohn Bartholdy Pasja wg św. Mateusza BWV 244

Koncert z wykorzystaniem ekranu (wyświetlanie libretta Pasji). W koncercie przewidziano 30-minutową przerwę.

Wykonawcy:

Hans-Christoph Rademann – dyrygent
Johanna Winkel – sopran
Ingeborg Danz – alt
Nicholas Mulroy – tenor, Ewangelista
Benjamin Hulett – tenor
Andreas Wolf – bas
Tobias Berndt – bas, Jezus
Dresdner Kammerchor
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne
Uczestnicy Kursu Orkiestrowego w ramach Akademii Mendelssohnowskiej

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 110 zł

Prawdopodobnie świat zapomniałby o doskonałej Pasji wg św. Mateusza, gdyby nie Felix Mendelssohn Bartholdy. W wieku zaledwie dwudziestu lat doprowadził do pierwszego po śmierci Johanna Sebastiana Bacha wykonania tego utworu. W ramach Akademii Mendelssohnowskiej mamy szansę usłyszeć słynną dziś kompozycję właśnie w wersji Mendelssohna.

Pierwszy raz z Pasją wg św. Mateusza Mendelssohn zapoznał się jako jedenastolatek podczas tzw. piątków muzycznych u jednego ze swych nauczycieli – Carla Friedricha Zeltera. Sam Zelter był ogromnym miłośnikiem twórczości Bacha, co w znacznym stopniu wpłynęło również na jego najlepszego ucznia. Mendelssohnowi ogromnie spodobała się kompozycja lipskiego kantora. Do tego stopnia, że trzy lata później otrzymał od swojej babki wyjątkowy bożonarodzeniowy prezent – był nim odpis partytury Pasji wg św. Mateusza autorstwa Edwarda Rietza. Minęły kolejne cztery lata i w 1827 roku kompozytor zorganizował niewielki chór, który podczas niedzielnych poranków muzycznych w domu Mendelssohnów po raz pierwszy wykonał Pasję w gronie rodziny i przyjaciół. Kompozytor na tym nie poprzestał – zafascynowany twórczością Bacha, w styczniu 1829 roku namówił Zeltera do koncertowego wykonania zapomnianego dzieła. Nie było to proste, ponieważ pedagog uważał napisany przez Picandra (i poprawiany przez Bacha) tekst Pasji za niesmaczny. Do zapału Mendelssohna z dystansem podchodzili również jego rodzice, którzy uważali, że syn jak zwykle szuka kłopotów. Ostatecznie zgodę Zeltera wywalczył przyjaciel Mendelssohna i późniejszy wykonawca partii Chrystusa – Eduard Devrient. Trzy miesiące później utwór wykonano w berlińskiej Sing-Akademie. Z powodu braku biletów na koncert nie dostało się ponad tysiąc osób. Mendelssohn zaś zachwycił publiczność dyrygowaniem zespołem z pamięci, bez partytury (która liczy około 340 stron!).

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się