Tetralogia Pierścień Nibelunga to nic innego, jak ukoronowanie twórczości dramatycznej Wagnera. W niemal osiemnastu godzinach muzyki mieści się nie tylko poruszająca historia oparta na średniowiecznej literaturze, lecz także cała filozofia kompozytora. W Narodowym Forum Muzyki proponujemy nieco krótszą, ale nie mniej doskonałą, instrumentalną wersję opus magnum Wagnera, opracowaną przez Lorina Maazela.
Wagner jest z pewnością jednym z najbardziej kontrowersyjnych kompozytorów w historii muzyki. Artysta nie należał do osób traktowanych obojętnie – wręcz przeciwnie, zazwyczaj albo wzbudzał ogromną sympatię, albo spotykał się z zupełnym brakiem przychylności. Podobnie jest z jego muzyką – do dziś mawia się, że można żywić do niej tylko dwa uczucia: miłość lub nienawiść. Nie ulega jednak wątpliwości, że budzi ona ogromne emocje. Być może dlatego, że dla samego Wagnera komponowanie stało się swego rodzaju ideologią. Marzył on o stworzeniu „dzieła totalnego”, pojmowanego jako spójne zespolenie różnych sztuk. Co więcej, był to jedyny kompozytor w historii, który zbudował własny teatr operowy po to, by prezentować swoje utwory. Każdego roku, latem w niewielkim Bayreuth pojawiają się setki melomanów, by wziąć udział w niezwykłym wydarzeniu, jakim jest Festiwal Wagnerowski. Sam teatr w Bayreuth powstał w 1876 roku, i to właśnie Pierścień Nibelunga był jednym z pierwszych wystawionych tam dzieł.
Prezentowaną prze NFM Filharmonię Wrocławską wersję Pierścienia Nibelunga stworzył w latach 80. XX wieku Lorin Maazel. Artysta ten odniósł sukces przede wszystkim jako dyrygent prowadzący takie słynne orkiestry, jak m.in. New York Philharmonic czy Orchestra National de France. Stał się również pierwszym amerykańskim dyrygentem w historii, który wystąpił w zbudowanym przez Wagnera teatrze operowym w Bayreuth. W ciągu siedemdziesięciu dwóch lat pracy artystycznej poprowadził niemal dwieście orkiestr w ponad siedmiu tysiącach przedstawień operowych i koncertów. Mimo dużego zaangażowania w pracę dyrygenta Maazel poświęcał również czas na komponowanie, także odnosząc na tym polu sukcesy. Jego wersja orkiestrowa Pierścienia Nibelunga przez wielu jest uznawana za najlepszą, jaka powstała. Artysta zasłynął także jako twórca opery 1984, opartej na najpopularniejszej powieści George’a Orwella.