Goldberg Baroque Ensemble, fot. archiwum artysty
Forum Musicum
Perły muzyki gdańskiego baroku
24.08.2016
śr.
20:00
Wrocław, Oratorium Marianum
Program:

Perły muzyki gdańskiego baroku

Madrigali e Motetti Andrzeja Hakenbergera (1574–1627) ze zbiorów Neue Deutsche Gesänge (1610) i Tabulatury Pelplińskiej (ca. 1620-1680)

Ihr Herren, lustig und wohlgemut
Pieśń na trudy i znoje braci cechowej
Vulnerasti cor meum – motet
Pieśń na cnotę niewieścią
Nigra sum – motet
Pieśń na marny żywot mężczyzny dojrzałego
Spiritus Domini – motet
Pieśń na muzyka(nta)
Vidi speciosam – motet
Pieśń na zawiedzioną miłość
Deus canticum novum – motet
Pieśń na nowożeńców
Hodie completi sunt – motet
Ihr Herren, lustig und wohlgemut

Wykonawcy:

Goldberg Vocal Ensemble:
Maja Zalesińska, Klaudia Trzasko, Magdalena Rocławska, Katarzyna Borowska – soprany
Sławomir Bronk, Anna Wadowska, Sabrina Stachel – alty
Michał Grabczuk, Przemysław Raczkowski, Mariusz Kowalski – tenory
Marek Rogalski, Mateusz Trepkowski, Łukasz Górczyński – basy
Andrzej Mikołaj Szadejko – kierownictwo artystyczne

Lokalizacja:
Wrocław, Oratorium Marianum
plac Uniwersytecki 1, Wrocław

Jeśli śledzimy muzyczną historię Polski, warto wybrać się nad morze, gdzie kultura muzyczna kwitła przez lata w tętniącym życiem Gdańsku – mieście znanym nie tylko jako jeden z ważniejszych ośrodków handlowych w kraju.

Madrygały i motety Andrzeja Hakenbergera to nie tylko wielogłosowe utwory o charakterze sakralnym, ale również muzyczna wizytówka ówczesnych mieszczan żyjących w Gdańsku. Teksty utworów, doskonale opisujące życie mieszkańców nadmorskiego miasta, pełne są radości, smutków i spraw codziennych. Doskonale ukazują atmosferę stulecia, a także Gdańska, jako potężnego ośrodka handlowego, do którego zjeżdżali artyści liczący na dobre zarobki i przychylną, wyedukowaną muzycznie w przykościelnych szkołach, publiczność. Działająca od połowy XVI wieku w Gdańsku kapela miejska szybko stała się najważniejszym z tamtejszych zespołów, wyznaczającym złotą erę kultury muzycznej miasta trwającą aż do osiemnastego stulecia. Muzyka kwitła wraz z handlem, wspierana przez władze miasta – niemal zawsze przychylne artystom.

W muzycznym rozwoju Gdańska, podobnie jak w innych częściach Polski, ogromna rolę spełniali kapelmistrzowie prowadzący jednocześnie dwa zespoły: miejski i ten działający przy kościele Najświętszej Marii Panny. W efekcie jedna i ta sama osoba odpowiedzialna była za kształt świeckiej i religijnej muzyki w całym mieście. Jedną z takich postaci był Andrzej Hakenberger, który zrezygnował z pracy w słynnej kapeli Zygmunta III Wazy i przeniósł się do Gdańska. Swoją ofertę przedstawił tamtejszej radzie miasta w 1607 roku – okazała się na tyle atrakcyjna, że już rok później objął stanowisko kapelmistrza, spędzając w Gdańsku kolejne 20 lat, do końca swych dni. Jego kompozycje, często przeznaczone na kilka chórów, zachwycają precyzją, znakomitym warsztatem kompozytorskim i znajomością ówczesnych trendów muzyki europejskiej. Poza polichóralnymi motetami artysta pisał również doskonałe madrygały.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się