Karnawał to doskonały czas dla jedynej w swym rodzaju, pełnej gracji muzyki wiedeńskiej. Śpiewne melodie, przecudne walce, ukochane przez melomanów kompozycje – tego z pewnością nie zabraknie podczas pierwszego koncertu 2. Festiwalu Noworocznego NFM.
Już za czasów Josepha Haydna Wiedeń był miastem kochającym muzykę. Przechadzając się wąskimi uliczkami jednej z ówcześnie najbardziej zaludnionych stolic w Europie, co rusz można było usłyszeć dochodzące zewsząd melodie. Muzykowano w karczmach i mieszkaniach, koncertowano na dworach arystokracji, wystawiano nowe dzieła w teatrach muzycznych. Uliczni muzykanci zachwycali serenadami, lendlerami, a wreszcie także walcami, które szybko zdobyły serca dziewiętnastowiecznych wiedeńczyków, a później niemal całego świata. Razem z muzyką taneczną kwitła, niemająca sobie równych, wiedeńska operetka. Popularne w stolicy Austrii kompozycje zyskały miano „lekkich i przyjemnych”, ale przecież nie można odmówić im polotu! Świadczą nie tylko o tym, że ich twórca opanował tajniki sztuki kompozytorskiej, lecz także stawiają wysokie wymagania wykonawcom.
Choć dziś, mówiąc o muzyce znad Dunaju, najczęściej wspomina się o słynnych Straussach, w nadchodzący festiwalowy wieczór przypomnimy również wspaniałe melodie innych kompozytorów związanych z Wiedniem. W repertuarze pojawią się m.in. dzieła wybitnych twórców wiedeńskiej operetki – Franza Lehára i Emmericha Kálmána. Nie zabraknie także utworów ostatniego z mistrzów wiedeńskiego walca, komponującego jeszcze w drugiej połowie XX wieku. Był nim Robert Stolz, który o swych walcach (i nie tylko) mówił: „Gdy moje melodie znajdują swe miejsce w sercach słuchaczy, wtedy wiem, że dobrze wykonałem swą pracę i nie żyłem na próżno!”.
C.M. von Weber Zaproszenie do tańca op. 65
F. Lehár Kto me usta całuje, ten śni z komedii muzycznej Giuditta
E. Kálmán Eva-Walzer
F. Lehár Twoim jest serce me z operetki Kraina uśmiechu
E. Kálmán Hrabina Marica – potpourri
J. Rixner Frohes Wochenend – suita
***
J. Strauss Frauenherz op. 166 – Polka-mazur
E. Kálmán Czardasz Silvy z operetki Księżniczka czardasza
F. Kreisler Liebesleid, Liebesfreud
F. Lehár Kiedy skrzypki grają z operetki Cygańska miłość
F. Lehár Wesoła wdówka – potpourri
Joanna Bogdańska – mezzosopran
Orkiestra Salonowa NFM:
Marcin Danilewski – I skrzypce, prowadzenie zespołu
Malwina Kotz – II skrzypce
Monika Mazur – altówka
Heinz Sieber – wiolonczela
Jacek Sosna – kontrabas, kierownictwo artystyczne
Michał Siciński – klarnet
Ewa Mizerska – flet
Ewa Danilewska – fortepian
Aleksander Laskowski – prowadzenie