Wrocław Baroque Ensemble, fot. Łukasz Rajchert
Koncerty wyjazdowe
Missa baroca
22.01.2017
niedz.
18:00
Zamek Królewski, Sala Wielka
Program:

B. Pękiel Missa Senza Le Cerimonie I, Missa Brevis, Missa Senza Le Cerimonie II, Missa a 14

Cennik:
wstęp wolny / strefa VIP: 5 zł

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Aldona Bartnik, Aleksandra Turalska – soprany
Matthew Venner, Piotr Łykowski – alty
Maciej Gocman, Tomaš Lajtkep – tenory
Tomáš Král, Jaromir Nosek – basy

Wrocław Baroque Ensemble:
Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka – skrzypce
Julia Karpeta, Paweł Zalewski – viola da gamba
Krzysztof Karpeta – violone
Michele Cinquina – lutnia
Marta Niedźwiecka – pozytyw

Lokalizacja:
Zamek Królewski, Sala Wielka
plac Zamkowy 4, 00-277 Warszawa

Gdy mowa o muzyce barokowej, na myśl przychodzą nazwiska takie jak Bach, Händel czy Vivaldi. Warto jednak przypomnieć, że XVII wiek to również rozkwit polskiej sztuki kompozytorskiej, czego przykładem jest chociażby twórczość Bartłomieja Pękiela.

Choć Bartłomiej Pękiel szybko zyskał miano jednego z najznakomitszych twórców staropolskich, to historycy wciąż mają szczątkowe informacje dotyczące życia artysty. Do dziś nie wiemy, kiedy i gdzie się urodził, a pierwsze wzmianki na jego temat pojawiły się dopiero w 1637 roku. Co ciekawe, jeszcze dwa stulecia temu niektórzy historycy uważali go za Niemca – ze względu na dosyć popularną wersję jego nazwiska, czyli „Peckel”. Jak się okazuje, był on jednak Polakiem. W 1658 roku objął stanowisko kapelmistrza królewskiego w Krakowie. Praca u króla była niezwykle opłacalna – muzyka dla monarchy była „w cenie”, o czym świadczyła nie tylko wysoka pensja artysty, lecz także przekazanie mu obejmującej niemal 140 hektarów posiadłości w Ujazdowie.

Pośród zachowanych dziś niemal trzydziestu dzieł Pękiela wyróżnia się muzyka sakralna, a przede wszystkim komponowane na potrzeby kapeli wawelskiej msze. Jego dzieła sakralne cieszyły się dużą popularnością przez kolejne sto lat, co wówczas nie zdarzało się często – praktyka wykonawcza koncentrowała się bowiem na dziełach najnowszych. Jedne z najpiękniejszych mszy staropolskich usłyszymy tym razem w interpretacji specjalizujących się w muzyce dawnej solistów i zespołu Wrocław Baroque Ensemble, w którego repertuarze szczególne miejsce zajmuje polska muzyka barokowa – od dzieł kameralnych po wielkie kompozycje oratoryjne i kantatowe. Zespół poprowadzi jego założyciel i kierownik artystyczny Andrzej Kosendiak – dyrektor Narodowego Forum Muzyki, dyrygent i pedagog, którego zainteresowania artystyczne koncentrują się m.in. na muzyce dawnej. W tym obszarze wyróżnia się zaś twórczość polska, której wykonania, pod batutą artysty, doczekały się szeregu wydań płytowych. Najnowsze albumy to dzieła a cappella Pękiela oraz krążek zawierający kompozycje Marcina Mielczewskiego.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

NFM Orkiestra Leopoldinum w Bielsku-Białej
Alexander Sitkovetsky
21.04
niedz.
19:00
Bielsko-Biała, Cavatina Hall
Veni ad me
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
19.05
niedz.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Teseo. Wrocławska Orkiestra Barokowa w Halle
Händel-Festspiele
28.05
wt.
19:00
Niemcy, Halle, Francke Foundations
Mesjasz. Wrocławska Orkiestra Barokowa w Halle
Händel-Festspiele
31.05
pt.
16:00
Niemcy, Halle, Marktkirche Unser Lieben Frauen
NFM Orkiestra Leopoldinum w Danii
Vendsyssel Festival
02.07
wt.
19:30
Dania, Hjørring, Sct. Catharinæ Church

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się