Z filmu 15 Stron Świata / fot. Ula Klimek-Piątek
Musica Electronica Nova
AKUSMA FORUM // Boże igrzysko
27.05.2017
sob.
17:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

Eugeniusz Rudnik  Lekcja II (1965)
Arsenije Jovanovic / Ilinka Colic Jovanovic La Parata (1998)                 
Eugeniusz Rudnik Guilotine DG (1989)                                                                 

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Michał Mendyk – kurator

 

 

 

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
10

Finał tegorocznej edycji Musica Electronica Nova to minimaraton muzyki elektroakustycznej, w ramach którego będziemy wspominać pionierów i pionierki tej dziedziny sztuki, a także spoglądać w przyszłość, ku nowym perspektywom. Główny kuratorem AKUSMA FORUM jest Michał Mendyk, który podzielił wieczór na pięć sekcji.

W potocznym rozumieniu muzyka konkretna to sztuka komponowania „z dźwięków otaczającego nas świata”. Pionierzy szkoły eksperymentalnej postulowali, abyśmy skupili się na samych dźwiękach, zapominając o świecie, z którego zostały wyabstrahowane (Pierre Schaeffer), ale też o „nas”, czyli o osobowości oraz indywidualnym doświadczeniu obcujących z dźwiękami podmiotów (John Cage).

Z tej perspektywy zmarły w 2016 r. Eugeniusz Rudnik jawi się jako polski pionier muzyki elektroakustycznej o dość osobliwych upodobaniach, jeśli chodzi o materię brzmieniową. Kto jednak miał do czynienia z dziełami takimi, jak Lekcja II czy Guillotine DG, wie dobrze, że ich dźwiękowej zawartości nie sposób oddzielić od tragicznych doświadczeń autora, całego jego pokolenia oraz narodu. Odgłosy masowej przemocy, zbrodniczej edukacji i totalitarnego szaleństwa jak gdyby zagnieździły się w głowie Eugeniusza Rudnika, nie poddając się trwającym przez ponad pół wieku próbom artystycznej katalizacji. W tym sensie jego twórczość wyznacza epokę nie tylko w historii polskiej oraz światowej sztuki dźwięku – jest także przejmującym, bolesnym dokumentem wieku totalitaryzmu.
Niemal te same dźwięki powracają w twórczości Arsenije’a Jovanovića. Serbski mistrz światowego radio artu zasłynął swego czasu przejmującymi dźwiękowymi obrazami wojny jugosłowiańskiej. La Parata to wizja najmroczniejszych odmętów historii – podobnie jak Guillotine DG – o wiele ogólniejsza i ludyczna. A przez to: bardziej porażająca. Czy głosy Lenina, Mussoliniego, Hitlera i Tito nie rozbrzmiewają dziś ze wzmożoną siłą? Czy nasz zakątek świata staje się znów areną przerażającego widowiska?
Michał Mendyk

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Musica Electronica Nova 2017 / spot

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się