Finał tegorocznej edycji Musica Electronica Nova to minimaraton muzyki elektroakustycznej, w ramach którego będziemy wspominać pionierów i pionierki tej dziedziny sztuki, a także spoglądać w przyszłość, ku nowym perspektywom. Główny kuratorem AKUSMA FORUM jest Michał Mendyk, który podzielił wieczór na pięć sekcji.
Program kładzie nacisk na utwory dwóch czołowych kompozytorek, których twórczość ciągle uchodzi za przeznaczoną dla wtajemniczonych. Program rozpoczyna się od utworu amerykańskiej kompozytorki Laurie Spiegel. Spiegel od wielu lat pracuje w dziedzinie najnowszej elektroniki i muzyki komputerowej i uchodzi za pionierkę na nowojorskiej scenie nowej muzyki. Co więcej, Laurie Spiegel jest utożsamiana z rozwojem eksperymentalnych form wideo, a współpracowała w tej dziedzinie z takimi artystami, jak Nam June Paik, Bill i Louise Etra oraz Tom DeWitt. Jest pionierką sposobów komponowania umożliwiających improwizację z komputerami, a także tworzenie dynamicznych i interaktywnych instrumentów software’owych. Jej program „Music Mouse – An Intelligent Instrument” (1986) na komputery Macintosh, Amiga i Atari był jednym z najwcześniejszych programów do pisania muzyki dostępnych dla zwykłych użytkowników, a znalazł szerokie zastosowanie w muzyce pop i rockowej.
Teresa Rampazzi tworzyła muzykę ambient na długo przed stworzeniem przez Briana Eno idei Ambient 1: Music for Airports w 1978 r. Rampazzi była aktywną i znaczącą osobowością na włoskiej scenie muzyki elektronicznej. Jednak aż do dziś jej twórczość pozostaje niemal nieznana i z trudem przedostaje się do naszej pamięci kulturowej. Jako była pianistka awangardowa, w wieku 50 lat Teresa Rampazzi zdecydowała poświęcić się analogowej muzyce elektronicznej. Była współzałożycielką N.P.S. Group (Nuove Proposte Sonore) w 1965 r., eksperymentalnego kolektywu zajmującego się badaniami nad wytwarzaniem dźwięku za pomocą urządzeń analogowych. Ponadto Rampazzi założyła CSC Computer Music Center (Centro di Sonologia Computazionale) i kierowała nim na Uniwersytecie w Padwie, gdzie także często pracowali Luigi Nono i Luciano Berio. Publikowała profesjonalne artykuły o muzyce elektronicznej i pracowała za granicą: w studiu elektroniki w Utrechcie, na Uniwersytecie Katolickim w Waszyngtonie oraz w EMS w Sztokholmie.
Chcemy podziękować włoskiej muzykolog Laurze Zattrze za jej znakomite prace badawcze nad muzyką Teresy Rampazzi.
Bettina Wackernagel (dyrektorka artystyczna festiwalu Heroines of Sound)