Za sprawą Franza Schuberta romantyzm został nazwany „epoką pieśni”. Zaczęło się w 1814 roku od pieśni Małgorzata przy kołowrotku (Gretchen am Spinnrade), będącej opracowaniem fragmentu Fausta Johanna Wolfganga Goethego. Wkrótce kompozytor sięgnął po inny tekst wielkiego literata, jedną z najsłynniejszych jego ballad – Króla Olch (Erlkönig).
W efekcie powstała niezmiernie poruszająca pieśń, opowiadająca historię dziecka, które uległo wpływowi legendarnego ducha. Według duńskich i niemieckich podań ludowych Król Olch był postacią wrogą człowiekowi. Podobnie jak w innych pieśniach Schuberta, również w Królu Olch muzyka doskonale oddaje nastrój wiersza Goethego. W czasie swego zaledwie nieco ponadtrzydziestoletniego życia kompozytor stworzył około sześciuset pieśni, a wiele z nich stało się wzorem dla kolejnych pokoleń twórców. Co ciekawe, Schubert nie radził sobie dobrze na wiedeńskim rynku muzycznym i praktycznie nie zarabiał na komponowaniu.
Echa romantycznej pieśni z towarzyszeniem fortepianu można usłyszeć w twórczości XX-wiecznych kompozytorów. Odnajdujemy w niej wiele barwnych i nietuzinkowych kompozycji. Należą do nich z pewnością pieśni Geralda Finziego, Samuela Barbera i Arnolda Schönberga – dzieła zupełnie odmienne w brzmieniu, wyraźnie różniące się od siebie stylem. Usłyszymy je w wykonaniu Szymona Komasy – absolwenta Akademii Muzycznej w Łodzi, a także nowojorskiej Juilliard School i prestiżowego studia operowego Metropolitan Opera. Był jednym z kilku śpiewaków w historii reprezentujących Polskę w konkursie BBC Cardiff Singer of the World – znalazł się wówczas w gronie laureatów (w 2011 roku). Śpiewakowi towarzyszyć będzie Michał Rot – polski pianista młodego pokolenia, laureat licznych konkursów, absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej i studiów uzupełniających na uczelniach w Stuttgarcie i Manheimie.