Maciej Koczur / fot. David Scigalski
Musica Polonica Nova
#OśCzasu
26.04.2018
czw.
19:00
NFM, Sala Czarna
Program:

K. Penderecki I Kwartet smyczkowy
T. Wielecki Studium gestu IV na trio smyczkowe i instrumenty perkusyjne*
P. Mykietyn II Kwartet smyczkowy
***
W. Szalonek Aarhus Music             
A. Lasoń Kwintet wiosenny na flet, obój, klarnet, róg i fagot
A. Porzyc –so mny wrd thgs kpt happng  **               
***
M. Stańczyk Sursounds na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę**

Zamówienie utworu Sursounds na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę Marcina Stańczyka dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

18:15  / NFM, foyer -1
Trzy kwadranse do nowej muzyki: wprowadzenie do koncertu #OśCzasu / Prowadzenie: Krzysztof Stefański

Wykonawcy:

Maciej Koczur – dyrygent
Lutosławski Quartet
LutosAir Quintet
Aleksandra Gołaj – instrumenty perkusyjne
 

Lokalizacja:
NFM, Sala Czarna
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 5 do 50 zł

@LutosławskiQuartet @LutosAirQuintet @Koczur @Gołaj
#RezydentMPN #prawykonanie #elektronika #akuzmatyka #OpaskiNaOczy #MuzykaKameralna #spacjalizacja #sonoryzm #NowyRomantyzm #mikrointerwały #gest #postmodernizm #KwartetSmyczkowy #KwintetDęty #kwartet #FormaEwolucyjna #dynamika #kontrast #mikrointerwały #audiosfera #DźwiękiKombinowane

Podróż przez historię polskiej muzyki współczesnej, w którą zabiorą słuchaczy dwa zespoły kameralne NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet. Zaczną ją od sonoryzmu, następnie przejdą przez nurt nowego romantyzmu i postmodernizmu, a skończą na utworach najmłodszego pokolenia kompozytorów. W finale koncertu zespoły wspólnie prawykonają utwór kompozytora rezydenta festiwalu – Marcina Stańczyka.

Trudno wyobrazić sobie muzykę polską XX i XXI wieku bez sonoryzmu. To właśnie ten kierunek rozsławił w świecie polskich twórców festiwal Warszawska Jesień. W nurcie tym przestaje się liczyć dźwięk, a podstawą utworu staje się brzmienie – często uzyskane w nietypowy sposób: przez stukanie, szarpanie, pocieranie. Prekursorem wielu nowych technik wykonawczych na instrumentach smyczkowych był Krzysztof Penderecki. David Harrington, lider słynnego amerykańskiego Kronos Quartet, nazwał jego I Kwartet smyczkowy rodzajem leksykonu – sonorystycznej encyklopedii. Równie awangardowe rozwiązania dla instrumentów dętych wprowadził Witold Szalonek. Interesowały go szczególnie „dźwięki kombinowane”: rodzaj wielodźwięków możliwych do wykonania na instrumentach dętych. Szalonek badał możliwości tych instrumentów, analizował dokonywane wraz z muzykami nagrania i opracował autorski system notacji wielodźwięków, które wprowadzał do swoich partytur. Aż dziw, że Aarhus music stanowi jedyny utwór na kwintet dęty w dorobku kompozytora. Brzmieniowy radykalizm sonoryzmu po pewnym czasie spotkał się z reakcją w postaci nowego romantyzmu. Techniczne zdobycze sonoryzmu nie zostały zapomniane, lecz połączone z dźwiękiem, z wyraźną linią melodyczną. Sam tytuł Kwintet wiosenny Aleksandra Lasonia nawiązuje do romantycznego zachwytu przyrodą, choć już w nowej odsłonie dźwiękowej. Muzyczny postmodernizm chętnie sięgał do kolażu i łączył współczesne techniki kompozytorskie z cytatami i nawiązaniami do muzyki przeszłości. Podobne zabiegi można znaleźć w twórczości Pawła Mykietyna, choć jego II Kwartet smyczkowy przede wszystkim eksploruje bogactwo mikrotonów. Anna Porzyc, choć również korzysta ze zdobyczy sonoryzmu, bardziej interesuje się gestem muzyka niż brzmieniem, tworzy rodzaj instrumentalnego teatru. Gest jest również bardzo ważny w twórczości Tadeusza Wieleckiego. Brzmienia wreszcie powracają w twórczości Marcina Stańczyka, jednak już oddzielone od źródła dźwięku. Kompozytor zachęca słuchaczy do założenia opasek na oczy. W ciemności trudno odróżnić dźwięki instrumentów od tych dźwięków, które dobiegają z głośników, a odgłosy i szmery dobiegające z sali od szmerowych efektów uzyskiwanych przy użyciu instrumentów…

Utwór Marcina Stańczyka Sursounds na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę powstał w czasie rezydencji kompozytorskiej amerykańskiej Fundacji w Bogliasco we Włoszech.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

31. Musica Polonica Nova | trailer
Dofinansowano ze środków:

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się