Julia Karpeta / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty specjalne
Harmonischer Gottesdienst – muzyczne nabożeństwo
13.05.2018
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

Ph.H. Erlebach II Sonata e-moll
S. Capricornus Jesu nostra redemptio
D. Buxtehude Sonata B-dur op. 2 nr 1
J.S. Bach Toccata G-dur BWV 916  
G.Ph. Telemann Packe dich, gelähmter Drache – kantata TWV 1:1222

Koncert organizowany przez Narodowe Forum Muzyki i Ewangelikalną Wyższą Szkołę Teologiczną, w ramach VIII Festiwalu Kultury Protestanckiej „Przestrzenie wolności”

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Maciej Gocman – tenor
Overtone:
Klaudia Matlak – skrzypce
Julia Karpeta – viola da gamba
Maurycy Raczyński – klawesyn, pozytyw

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 5 do 50 zł

Narodowe Forum Muzyki zaprasza na finałowy koncert Festiwalu Kultury Protestanckiej. Podczas wieczoru czeka nas wyjątkowy przegląd dzieł kompozytorów epoki baroku – zarówno legendarnych mistrzów, jak i mniej dzisiaj znanych twórców – którzy na trwałe zapisali się na kartach historii muzyki spod znaku reformacji.

Przypominając bogatą kulturę muzyczną związaną z Kościołem protestanckim, nie sposób pominąć takich twórców, jak Dieterich Buxtehude, Johann Sebastian Bach czy Georg Philipp Telemann. W karierze kompozytorskiej każdego z tych artystów znaczącą rolę odgrywała praca nad muzyką sakralną. Buxtehude zasłynął jako organista kościoła Mariackiego w Lubece – objęte przez niego pod koniec lat 60. XVII wieku stanowisko należało wówczas do jednych z najbardziej prestiżowych w północnych Niemczech. Wyjątkowo kunsztowna technika organowa Buxtehudego przyciągała do Lubeki młodych kompozytorów – jednym z nich był Bach, który zdecydował się na pieszą wędrówkę z Arnstadt do Lubeki. Wyprawa ta do dziś jest chętnie przywoływanym epizodem z życia osiemnastoletniego wówczas artysty, który zdecydował się na przejście niemal czterystu kilometrów praktycznie bez grosza przy duszy. Kariera Buxtehudego niewątpliwie robiła wrażenie na współczesnych mu kompozytorach – mimo obowiązków zawodowych cieszył się on dosyć dużą autonomią, organizując w kościele Mariackim szereg różnorodnych koncertów, podczas których nie brakowało również muzyki dramatycznej. Sonata B-dur op. 2 nr 1 jest zaś jednym z dowodów równie udanej działalności kompozytora na polu muzyki kameralnej. Z kolei słynną niemiecką twórczość na instrumenty klawiszowe epoki baroku przypomni Toccata G-dur BWV 916 Bacha, przez dwadzieścia siedem lat piastującego stanowisko kantora w lipskim kościele św. Tomasza.

Jednym z gatunków muzycznych, który w drugiej połowie XVII wieku na trwałe związał się z religią protestancką, była kantata. Tego rodzaju utwory wokalno-instrumentalne odnajdujemy w dorobku większości ówczesnych twórców niemieckich, w tym również u Telemanna. Artysta ten urodził się w rodzinie silnie związanej z Kościołem luterańskim – oboje jego rodziców było dziećmi pastorów. W swojej karierze kompozytorskiej Telemann kilkukrotnie obejmował stanowisko kościelnego kapelmistrza, a w ramach swojej pracy pisał liczne i udane kantaty. Innym twórcą znanym z działalności na użytek Kościoła protestanckiego był Samuel Capricornus – kompozytor czeskiego pochodzenia, piastujący przez kilka lat funkcję kapelmistrza w Stuttgarcie. Artysta, jako syn pastora, był związany z Kościołem od najmłodszych lat.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Współorganizatorzy:

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się