Krzysztof Jabłoński / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty specjalne
Wybitni | Chopin i Wieniawski
06.12.2018
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

F. Chopin Polonez As-dur op. 53, Introdukcja i Polonez C-dur na fortepian i wiolonczelę op. 3
F. Chopin Sonata g-moll na fortepian i wiolonczelę op. 65
***
H. Wieniawski Polonez koncertowy D-dur na skrzypce i fortepian op. 4
K. Lipiński Kaprys D-dur na skrzypce solo
F. Chopin Trio fortepianowe g-moll op. 8

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia niepodległości

 

Sponsor koncertów realizowanych w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości
 

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Tomasz Strahl – wiolonczela
Krzysztof Jabłoński – fortepian

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 90 zł

Wyjątkowe trio, składające się z cenionych polskich wirtuozów i pedagogów, po raz kolejny odwiedza Narodowe Forum Muzyki. W wykonaniu trzech wybitnych artystów – Konstantego Andrzeja Kulki, Tomasza Strahla i Krzysztofa Jabłońskiego – usłyszymy nie tylko doskonałą muzykę Fryderyka Chopina, lecz także kompozycje dwóch legendarnych twórców polskiej muzyki skrzypcowej XIX stulecia.

Niezwykły wieczór rozpocznie się uwielbianym przez publiczność i krytyków Polonezem As-dur op. 53. Dzieło to w doskonały sposób oddaje siłę i charakter najważniejszego z polskich tańców narodowych. Nie uszło to uwadze niemieckiego muzykologa Hugo Leichtentritta, który swój zachwyt wyraził takimi słowami: „Wszystko, co pod względem blasku, dostojeństwa, siły i entuzjazmu tkwi w polonezie – zostało w arcydziele tym wyrażone w sposób najbardziej porywający z możliwych”. Blasku nie brak również innej kompozycji Chopina, w której rozbrzmiewa rytm poloneza, czyli Introdukcji i Polonezowi C-dur op. 3. Sam twórca odnosił się jednak z pewnym dystansem do tego brawurowego, sarmackiego w charakterze dzieła. W jednym z listów pisał, że nie ma ono w sobie nic więcej „prócz błyskotek, do salonu dla dam”. Dzieło należy do tych utworów Chopina, w których w duecie z fortepianem spotykamy wiolonczelę – drugi ukochany instrument kompozytora; jedyny, któremu poświęcił sonatę z towarzyszeniem fortepianu (Sonatę g-moll op. 65). Wspomniane arcydzieło powstawało z niemałym trudem. Praca nad nim pełna była zawahań, czego dowodem jest niemal 200 stron szkiców utworu. Wiolonczela pojawia się również w Trio fortepianowym g-moll op. 8 – jedynym dziele kameralnym Chopina, które nie powstało na konkretną okazję dla znanych mu muzyków. Kompozycja ta znalazła zwolennika w osobie Roberta Schumanna, który wypowiadał się o dziele z zachwytem: „Czyż nie jest ono tak szlachetne – jak to tylko można sobie wyobrazić? Tak marzycielskie – jak żaden jeszcze poeta nie śpiewał...”.

Obok muzyki Fryderyka Chopina zabrzmią kompozycje innych wybitnych polskich twórców – Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego. Odnosili oni ogromne sukcesy nie tylko na polu twórczości kompozytorskiej, lecz także jako wybitni wirtuozi skrzypiec. Podobnie jak Chopin pisali muzykę przeznaczoną przede wszystkim na instrument, na którym na co dzień grali. Doskonałym tego przykładem są kaprysy na skrzypce Lipińskiego – błyskotliwe kompozycje, będące dla wykonawców nie lada wyzwaniem. W dorobku XIX-wiecznych legend muzyki skrzypcowej odnajdujemy również szereg inspiracji polską muzyką ludową. Jednym z przykładów jest doskonały Polonez koncertowy D-dur Wieniawskiego na skrzypce i fortepian – utwór, który został zadedykowany Karolowi Lipińskiemu.


NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się