Na kolejny wieczór z muzyką kameralną zaprasza Lutosławski Quartet – prawdziwi specjaliści w zakresie wykonawstwa muzyki XX i XXI wieku. To ona zdominuje ten koncert. Jak na Lutosławski Quartet przystało, istotne miejsce w programie zajmie muzyka polska. Nie zabraknie również ukłonu w stronę tradycji – w finale zabrzmi słynny Kwartet smyczkowy d-moll „Kwintowy” Josepha Haydna.
Słynący z wielu prawykonań Lutosławski Quartet i tym razem nie zawiedzie miłośników muzyki nowej. Podczas występu zespołu po raz pierwszy w Polsce zabrzmi XV Kwartet smyczkowy Krzysztofa Meyera – artysty, w którego twórczości dzieła kameralne niewątpliwie zajmują szczególne miejsce. Do tego stopnia, że przez wielu recenzentów jest on nazywany „specjalistą od kwartetu smyczkowego”. Na zespół kameralny tego typu z powodzeniem pisała również jedna z najsłynniejszych polskich kompozytorek ubiegłego stulecia – Grażyna Bacewicz. Jej IV Kwartet smyczkowy to jeden z przykładów znaczących sukcesów muzyki polskiej na arenie międzynarodowej. Artystka otrzymała za tę kompozycję I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w belgijskim Liège. Dzieło to nawiązuje do klasycznego i romantycznego kwartetu, a także do muzyki ludowej. Jego wyraźnie silny związek z tradycją muzyki kameralnej nie umknęło uwadze pierwszych recenzentów. Dostrzegamy to chociażby w opublikowanej w prasie tuż po ogłoszeniu zwycięstwa Bacewicz opinii Marcela Lamaire’a: „Znowu przyszedł nam na myśl Beethoven, tym razem ten z ostatnich kwartetów, zwłaszcza w rondzie, w którym polski taniec ludowy splata się z epizodami o refleksyjnym charakterze”.
W programie koncertu nie zabraknie również dzieła jednego z najważniejszych twórców europejskiej muzyki nowej – Arvo Pärta. W wykonaniu Lutosławski Quartet zabrzmi Fratres – utwór, który stał się wizytówką charakterystycznego języka muzycznego tego kompozytora, opartego na technice tintinnabuli (łac. ‘dzwonki’). Dzieło jest dziś wykonywane w niemal dwudziestu, autoryzowanych przez Pärta, opracowaniach na różnorodne składy instrumentalne. Z ogromnym powodzeniem wkroczyło również na rynek filmowy – pojawiając się na ścieżkach dźwiękowych do ponad dziesięciu produkcji.
Na zakończenie tego wyjątkowego wieczoru proponujemy naszym słuchaczom podróż do jednego ze źródeł muzyki kameralnej, czyli twórczości Josepha Haydna. Kwartet smyczkowy d-moll op. 76 nr 2 jest dziełem w pełni klasycznym, należącym do zbioru sześciu mistrzowskich utworów kameralnych kompozytora. Dzieło to zyskało podtytuł „Kwintowy” dzięki otwierającej je charakterystycznej melodii (rozpoczynającej się od interwału kwinty). Angielscy kameraliści wykonujący ten utwór zwykli też, ze względu na skojarzenia brzmieniowe, nadawać mu przydomki takie, jak m.in. Dzwon lub… Osioł.