Australian Art Orchestra od samego początku swojego istnienia za główny cel działalności przyjęła rozwijanie muzyki improwizowanej: łączy zróżnicowane nurty jazzowe, nie unikając zderzania ich z odmiennymi gatunkami muzycznymi. Zespół założył w 1994 roku australijski pianista (mający polskie korzenie) Paul Grabowsky. Jedną z jego pierwszych inspiracji była amerykańska supergrupa Art Ensemble of Chicago.
Z biegiem lat do współpracy z Australian Art Orchestra byli jednak zapraszani także artyści z Indii, Korei i Chin (następnie również z USA, Kanady czy Japonii), co zaowocowało pojawieniem się w repertuarze zespołu wyraźnych elementów world music oraz kompilacyjnością jego twórczości. Od pięciu lat dyrektorem artystycznym Australian Art Orchestra jest trębacz i kompozytor Peter Knight, dzięki któremu orkiestra zyskała nową energię i ponownie zwróciła na siebie uwagę krytyków muzycznych. Działalność orkiestry skupia się na zderzaniu kontrastów i zacieraniu granic między gatunkami muzycznymi. Artyści łączą tradycję z nowoczesnością, notację z improwizacją, a awangardę z muzyką popową. Ostatnia płyta Water Pushes Sand, wydana w 2017 roku nakładem australijskiej wytwórni Jazzhead Records, czerpie z syczuańskiej muzyki folkowej. Niespełna ćwierć wieku działalności formacji to ciągły proces poszukiwania, który ukazuje jazz jako muzykę nietracącą na aktualności. Muzyczny eklektyzm cechujący obecnego lidera oraz reputacja zespołu stwarzają pole do artystycznych eksperymentów, które są regularnie doceniane przez australijską branżę muzyczną, o czym świadczy wiele nagród, w tym m.in. trzykrotnie przyznana Australian Jazz Bell Award i dwukrotnie AMC/APRA Art Music Award.
Jamie Baum to flecistka, kompozytorka i pedagog. Wielokrotnie była wyróżniana przez amerykańską branżę muzyczną. Jej nazwisko od dwudziestu lat systematycznie pojawia się w ankietach prestiżowego magazynu „DownBeat”, a Jazz Journalists Association ośmiokrotnie nominowało artystkę w kategorii „Najlepszy flecista roku”.
W swojej twórczości, której fundamentem jest jazz, nawiązuje również do muzyki brazylijskiej, kultury południowej Azji i muzyki klasycznej. Współpracowała z tuzami szeroko pojętej sceny jazzowej, takimi jak m.in. Richie Beirach, Tom Harrell, Kenny Barron, Fred Hersch, Anthony Braxton czy Wadada Leo Smith. Koncertowała na estradach ponad trzydziestu krajów świata. W swojej twórczości wykorzystuje szeroką paletę brzmień – flety sopranowe, altowe i basowe, a także flet typu d’amore. Autorskie projekty Jamie Baum charakteryzują się skrupulatnie aranżowanymi formami, w których wyeksponowana sekcja dęta tworzy imponującą siatkę dźwiękową na tle zdyscyplinowanej sekcji rytmicznej. Jej autorskie albumy ukazują się głównie w cenionych niezależnych oficynach wydawniczych (Sunnyside, Omnitone, Konnex), a ostatni krążek, zatytułowany Bridges, swoją premierę miał w maju bieżącego roku. Jako pedagog Jamie Baum pracuje w Manhattan School of Music oraz The New School, a także prowadzi warsztaty mistrzowskie na całym świecie. Na wrocławski festiwal przyleci ze swoją formacją Jamie Baum Septet+ – od niemal dwudziestu lat jest to jej koronny projekt, w ramach którego przeprowadza swe fascynujące eksperymenty brzmieniowe.