UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Zapomniane Miasto to odbywający się od maja do sierpnia 2016 cykl niedzielnych koncertów – niekonwencjonalnych wydarzeń artystycznych o zabarwieniu happeningowym, które są organizowane w „zapomnianych” wrocławskich przestrzeniach – na klatkach schodowych najpiękniejszych secesyjnych kamienic, w historycznych podwórkach, na zabytkowych dworcach kolejowych. Wszędzie tam, gdzie zachowały się przede wszystkim przedwojenne obiekty architektoniczne. Podstawą projektu jest połączenie muzyki i architektury, a jednym z jego głównych założeń – poszukiwanie uniwersalnego języka sztuki. Do nadrzędnie potraktowanych muzyki i architektury dołączą także stylizacje i makijaż. Całość stylizacji zostanie dopasowana do konkretnego wnętrza bądź miejsca koncertowego. Dzięki temu usytuowanej w niesamowitych przestrzeniach uczcie muzycznej będą towarzyszyć także wrażenia natury wizualnej.Projekt ma zabarwienie happeningowe, a ze względu na wybór  przestrzeni publicznej jako miejsca działania pożądana jest interakcja między wykonawcami a publicznością. Oprócz ukazywania różnych form sztuki przedsięwzięcie zakłada możliwość szerszej prezentacji pięknych i zapomnianych zakątków Wrocławia.

 

Każdy z koncertów będzie trwającym około trzydziestu minut występem jednego lub kilku muzyków. W otoczeniu wykonawców muzyki mogą znajdować się artyści odpowiedzialni za inny rodzaj sztuki (stylizacje, makijaż), ale efekt ich pracy będzie tworzyć wyłącznie tło dla muzyki. Muzyka jest  tu wartością nadrzędną, ale dzięki umiejscowieniu dźwięku oraz samego artysty w konkretnym otoczeniu i uzupełnieniu jego wyglądu o daną stylizację, uzyskamy  pewien konkretny obraz, scenę. Muzyka jest ulotna, ale potrafi pozostać w pamięci słuchaczy na długo, a uzupełniona o konkretne, niezwykłe wrażenie wizualne jeszcze bardziej wpłynie na słuchacza, na jego wrażenia, uczucia, będzie potrafiła go poruszyć. Połączenie współgrającej z architekturą muzyki z innymi dziedzinami sztuki ma pokazać, że kultura jest wszechstronna i potrafi oddziaływać na różne zmysły człowieka i nieść przyjemność.

Podczas dwunastu koncertów wystąpią różni artyści-wirtuozi, przedstawiający poszczególne instrumenty (jeden lub kilka – jak np. kwartet wiolonczel). Zabrzmi twórczość z przełomu XIX i XX wieku oraz późniejsza (także współczesna oraz improwizacje) – adekwatna do wnętrz i przestrzeni, Elementem spajającym muzycznie kolejne występy będzie zaprezentowanie przez wszystkich artystów jednej z dwunastu części Tierkreis – cyklu Karlheinza Stockhausena (należącego do najwybitniejszych awangardowych kompozytorów XX wieku) pierwotnie opracowanego na pozytywki, będącego muzycznymi wizytówkami znaków zodiaku. Dwanaście części  cyklu wykonywać można w dowolnym opracowaniu (przez jeden instrument, dwa lub całą grupę). Części cyklu prezentowane przez poszczególnych artystów uzupełnione zostaną o wirtuozowski repertuar właściwy danym instrumentom.

Wszyscy zaproszeni do projektu artyści są w jakiś sposób związani z Wrocławiem, co jest kolejnym ważnym aspektem projektu Zapomniane Miasto – zależy nam na prezentacji artystów rodzimych, jak również tych pochodzących z naszego miasta, ale funkcjonujących obecnie w innych ośrodkach muzycznych, lub tych, którzy, choć nie wywodzą się ze stolicy Dolnego Śląska, od wielu lat tu działają.
Obok  dwunastu koncertów, na sam koniec, przewidziana jest także otwarta zabawa-potańcówka oberkowa, która odbędzie się w Mleczarni. Zagra tam znakomity zespół Janusz Prusinowski Kompania – będzie to okazja do prezentacji jeszcze jednego gatunku muzyki, a także podsumowanie całego projektu dla twórców i odbiorców.

Wybrane na koncerty przestrzenie są nierzadko zaniedbane i wręcz rażą swym stanem. Zależy nam na tym, by doprowadzić do zestawienia dwóch sztuk: muzyki i architektury i ukazać  kontrast między „sztuką pielęgnowaną” a „zaniedbaną”. Pomysł ten ma szansę zyskać wielu zwolenników nie tylko wśród młodych ludzi, ale także wśród starszych mieszkańców miasta, którzy pamiętają jeszcze czasy świetności niektórych budowli, a ubolewają nad ich obecną kondycją. Dodatkowym celem połączenia współgrającej z architekturą muzyki z inną dziedziną sztuki, którą stanowi stylizacja, jest maksymalna integracja różnych wrocławskich środowisk twórczych i ich publiczności.

Umiejscawiając koncerty w tak nietypowych miejscach, pragniemy także obalić stereotyp, że muzykę można wykonywać tylko w miejscach do tego przeznaczonych (w salach koncertowych, eleganckich wnętrzach) – można jej słuchać wszędzie i wszędzie można ją uprawiać. Formuła przeniesienia prezentacji muzyki klasycznej, sztuki wysokiej, do przestrzeni, w której takie wydarzenie wydać się może dziwne, a nawet absurdalne, powoduje, że dociera się do osób, które nigdy nie poszłyby do filharmonii lub muzeum. „Wdarcie się” ze sztuką wysoką w ogólnie dostępne miejsca kwestionuje stałe przyzwyczajenia ludzi i, obalając wspomniane stereotypy, stwarza sytuację nową, niecodzienną. Jest to pewnego rodzaju „przemycenie” kultury wysokiej do życia codziennego.

Projekt zakłada dotarcie do jak największej liczby odbiorców, co będzie możliwe poprzez przystępną formułę (krótki, opatrzony słowem koncert odbywający się niedaleko miejsca zamieszkania).
Podczas wydarzenia przewidziana jest współpraca z instytucjami i organizacjami, które prowadzą i wspierają procesy rewitalizacji zaniedbanych części Wrocławia.

Organizator: Narodowe Forum Muzyki
Andrzej Kosendiak – dyrektor naczelny
Marta Niedźwiecka – kierownictwo artystyczne

Projekt Zapomniane Miasto realizowany jest przez Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego w ramach programu muzycznego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.
Sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Projekt Zapomniane miasto jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie