06.09.2015
, niedziela
, godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Wratislavia Cantans 1966–2015: Uwertura!
Program:

Powtórzenie koncertu inauguracyjnego Pierwszego Wrocławskiego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego „Wratislavia Cantans” z dnia 14 sierpnia 1966

Mikołaj Zieleński – Magnificat
Andrzej Koszewski – La espero
Olivier Messiaen – Cinq rechants
Konstanty Regamey – L’alerte, La sécurité, L’affaire se complique, La môme néant z Cinq poèmes de Jean Tardieu
Krzysztof Penderecki – Psalmy Dawida

***

Artur Malawski – Wierchy


14 sierpnia 1966 zabrzmiały pierwsze dźwięki festiwalu Wratislavia Cantans. Tak narodził się jeden z najważniejszych festiwali muzyki klasycznej w Polsce i w tej części Europy. Dziś, odtwarzając koncert sprzed pół wieku, rozpoczynamy świętowanie jubileuszu Wratislavii. Wrześniowy wieczór, kościół, dzieło oratoryjne sprzed stuleci (na przykład jedna z Pasji Bacha albo Mesjasz Händla) – to typowe skojarzenia z Wratislavią Cantans. Tymczasem początkowe festiwale odbywały się w sierpniu, trwały zaledwie kilka dni, a pierwszy koncert zorganizowano w Studiu Polskiego Radia. Na inauguracji nie zabrzmiała wielka forma wokalna, tylko zbiór utworów połączonych wspólnym mianownikiem śpiewu. Poza Magnificatem Zieleńskiego była to wyłącznie muzyka współczesna, wręcz „z ostatniej chwili”. Dziś publiczność często dziwi się obecności nowej muzyki na festiwalu, a przecież w manifeście programowym, tzw. Inwokacji, twórca Wratislavii, Andrzej Markowski, napisał: „Na tym Festiwalu wykonawcy powinni sięgać po mało znane lub dotychczas niewykonywane utwory polskich kompozytorów”.
Czego po nowym festiwalu oczekiwała publiczność lat sześćdziesiątych? Jak odbierała rzadko wówczas wykonywane utwory barokowe? Jak reagowała na awangardę w muzyce, którą fascynowali się ówcześni kompozytorzy? Czy słuchacze zakładali, że współczesne utwory z programu pierwszego koncertu przetrwają próbę czasu?
Po pół wieku wciąż – a może jeszcze chętniej niż w latach 60. – słuchamy doskonałego polskiego baroku. Hymn Magnificat ze zbioru Offertoria et communiones totius anni potwierdza klasę Mikołaja Zieleńskiego, który utwory wzorował na weneckim stylu polichóralnym. To właśnie w Wenecji wydawano drukiem dzieła polskiego kompozytora. Nota biograficzna Krzysztofa Pendereckiego w pierwszej książce programowej brzmiała skromnie: „Laureat szeregu nagród. Poza działalnością kompozytorską uprawia pedagogikę”. Jego Psalmy Dawida uhonorowano II nagrodą w pamiętnym konkursie Związku Kompozytorów Polskich w 1959 roku, kiedy to nikomu nieznany adiunkt Penderecki zgarnął trzy najwyższe laury. Muzykę z elementami atonalności i punktualizmu połączył z Psalmami w przekładzie Jana Kochanowskiego. Cinq rechants Oliviera Messiaena to popis możliwości ludzkiego głosu. Usłyszymy efekty orkiestrowe osiągnięte bez użycia ani jednego instrumentu – jedynie głosem. Messiaen jest też autorem tekstu utworu napisanego w przetworzonym języku francuskim oraz w języku wymyślonym – kompozytor dobrał sylaby ze względu na walory brzmieniowe.
Pozostałe utwory z pierwszego Wratislaviowego programu nie tak dobrze zniosły próbę czasu. La espero (Nadzieja), kompozycja Andrzeja Koszewskiego, która powstała zaledwie trzy lata przed festiwalem, została napisana do słów hymnu esperantystów ułożonego przez Ludwika Zamenhofa, twórcę języka esperanto. „Najmocniejszymi brawami [publiczność] nagrodziła Poèmes de Jean Tardieu Konstantego Regameya, zmuszając wykonawców do zabisowania ostatniej części utworu” – czytamy w recenzji z 1966 roku. Balet Wierchy Artura Malawskiego, dedykowany góralom Podhala, zwraca uwagę bardzo rozbudowaną sekcją perkusyjną.
Jak dzisiejsza publiczność czułaby się na festiwalu w 1966 roku? Czy podobałby nam się tak dobrany pierwszy program Wratisalvii? Przekonajmy się – zapraszamy na podróż w czasie!

Cennik:

VIP – 80*zł / 60 zł , 

I kategoria – N 40 zł/ U 25 zł,

II kategoria – N 35zł/ U 20 zł ,

III kategoria – N 30 zł/ U 15 zł

VIP* – z zaproszeniem do VIP Room

 

 

Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, fot. archiwum
Sfinansowano ze środkow: