11.09.2015
, piątek
, godz. 17:00
Ratusz, Sala Wielka
Rynek 1, Wrocław
Musica rediviva – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu
Wykonawcy:

Tomasz Dobrzański – flet, kierownictwo artystyczne
Ars Cantus

Program:

Des Königs von Polen tantz i Tripla nr 81 (wyd. Bartolomaeus i Paul Hessen, Etlicher gutter Teutscher und Polnischen Tentz..., Wrocław, 1555)
Samuel Besler, 1611– In te magna tuis spes
Gregor Lange, 1585 – Viel Grosse Sünd 
Pieśń rana na ostatku – Jezu Christe Wszechmocny Panie (Summa nabożeństwa y powinowatstwa…, 1573)
Monogramista M.K., 1604 – O Jhesu Christ Emanuel
Simon Besler, 1615 – Cantio Votiva. Pro Incremento et Conservatione Piarum Scholarum 4. Voc. Concinnata, et Juventuti Musices Studiosae donata. Breslae, Typis Baumanianis, 1615
Batalia (wyd. Bartolomaeus i Paul Hessen, Viel feiner Lieblicher Stücklein…, Wrocław, ok. 1555)
Bartholomeus Rothmann, 1619 – Dir jauchzend froehlich dancken wir 
Taniec bez tytułu nr 12 (Etlicher gutter Teutscher und Polnischen Tentz...)
Nicolaus Zangius (Wrocław, 1606) – Tota pulchra es amica mea
Anonim (Wrocław, 1674) – Ists nichsts ein verkehrtes thun... (Der besiegte Jungferkranz...)
Pastorum Tantz (Viel feiner Lieblicher Stücklein…)
Simon Lyra (Wrocław, 1580) – Ex patre virtutem didicit
Taniec bez tytułu nr 97 (Etlicher gutter Teutscher und Polnischen Tentz...)
Gregor Lange (Wrocław, 1584) – Tres Charites Musaeque – Sis foelix pietasque
Ambrosius Profe (Wrocław, 1634) – Die Gütte dess Herren, motet à 6

Koncertowi będzie towarzyszyć wystawa zbiorów muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu

 

Urodzinową edycję Wratislavii Cantans uświetnią pieśni, które niegdyś ubarwiały ważne wydarzenia w życiu dawnych wrocławian. Utwory te wydawano w miejskich oficynach za panowania Habsburgów. Radosne kompozycje z efektowną obsadą instrumentalną wprawią festiwalową publiczność w świąteczny nastrój.

Skoczne tańce i wesołe piosenki towarzyszyły niemieckim patrycjuszom i zamożnym członkom polskiej mniejszości. Przy muzyce wyprawiano zaręczyny, obchodzono imieniny, świętowano chrzciny, opijano udane interesy. Rodziny protestanckie miały zwyczaj domowego muzykowania. W mniej radosnych okolicznościach pomocne były pieśni modlitewne – prośby o oddalenie zarazy od miasta, o uratowanie przed najazdem tureckim. Uroczystości miejskie i ceremonie kościelne także wymagały odpowiednio dostojnej oprawy muzycznej. Czterogłosowemu chórowi towarzyszyło bogate instrumentarium, m.in. bombardy (głośne instrumenty dęte), flety, viole, lutnia, klawesyn.

Komponowali wrocławscy twórcy, a miejskie wydawnictwa zarabiały na drukowaniu nut. Partytury gromadzone były przez przykościelne biblioteki oraz przez bogatych mieszczan. Po latach jako zabytki muzyczne trafiły do utworzonej w XIX wieku Biblioteki Miejskiej, a dziś znajdują się w Bibliotece Uniwersytetu Wrocławskiego na wyspie Piasek.

Odkrywaniem skarbów biblioteki zajmuje się Tomasz Dobrzański wraz z prowadzoną przez siebie grupą Ars Cantus (czyli Sztuka Śpiewu). Założony w 2000 roku zespół specjalizuje się w „ożywianiu” muzyki Dolnego Śląska, artyści sięgają aż po twórczość XIV-wieczną. Dzięki nim wiele utworów zabrzmiało po raz pierwszy od stuleci. Za płytę z muzyką ze zbiorów wrocławskiej biblioteki Ars Cantus został nominowany do Fryderyka i uhonorowany Wrocławską Nagrodą Muzyczną.

Cennik:

VIP – 80 zł/ N 50 zł / U 30 zł

 

Tomasz Dobrzański, fot. archiwum NFM