11.09.2015
, piątek
, godz. 21:30
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Non udite lo parlare? – głos skrzypiec w epoce baroku
Wykonawcy:

Ensemble Imaginarium:
Enrico Onofri – skrzypce, kierownictwo artystyczne
Alessandro Palmeri – wiolonczela
Riccardo Doni – klawesyn, organy

Program:

Giovanni Paolo Cima – Sonata per il violino (1610) ze zbioru Concerti Ecclesiastici (1610)        
Giovanni Battista Fontana – Sonata seconda na skrzypce i b.c. ze zbioru Sonate à 1, 2, 3… (Wenecja, 1641)
Riccardo Rognoni – Ancor che col partire na skrzypce solo ze zbioru Passaggi…Libro Secondo  (Wenecja, 1641)
Francesco Rognoni – Vestiva i colli na skrzypce solo ze zbioru Selva de vari assaggi… (Mediolan 1620)
Dario Castello – Sonata seconda na skrzypce i b.c. ze zbioru Sonate…in stil moderno (Wenecja, 1640)
Marco Uccelini – Sonata „La Luciminia contenta” na skrzypce i b.c. ze zbioru Sonate e Correnti… (Wenecja, 1645)
Arcangelo Corelli – Sonata d-moll „La follia” na skrzypce i b.c. op. 5 nr 12
***
Antonio Vivaldi – Sonata d-moll na skrzypce i b.c. op. 2 nr 3 
Arcangelo Corelli – Sonata F-dur na skrzypce i b.c.  op. 5 nr 10
Francesco Maria Veracini – Sonata e-moll na skrzypce i b.c. op. 2 nr 8

„Nie słyszycie, jak mówią?” – pytał swoich uczniów Arcangelo Corelli, demonstrując tajniki gry na skrzypcach. Zespół Ensemble Imaginarium zabierze nas w świat wyobraźni malowany dźwiękiem, a sam Corelli będzie w pewien sposób obecny na koncercie.
Skrzypce, jeden z najpopularniejszych instrumentów, zyskały swoją obecną formę już w XVII wieku. Włoscy lutnicy opracowali doskonałą konstrukcję, a instrumenty wykonane w tym czasie cieszą się opinią najlepszych skrzypiec wszech czasów i dziś są wciąż używane przez wybitnych artystów.

XVII wiek dał głos instrumentom. Coraz bardziej rozwijała się muzyka niezależna od śpiewu. Kompozytorzy, tacy jak Fontana, Castello, Vivaldi udowadniali, że barwa skrzypiec oddaje emocje nie gorzej niż tekst poetycki. Głos instrumentu, tak jak ludzki, może być delikatny, potężny, ciepły, słodki, srogi, rozdygotany, spokojny. Jednocześnie w tym czasie rodziła się opera, w której odkrywano nowe możliwości ludzkiego głosu. Instrumentaliści natychmiast próbowali naśladować wokalne „sztuczki”. Relacja głos – słowo – instrument wywołała wielki twórczy zamęt w muzyce barokowej i do dziś pozostaje źródłem inspiracji.

Mowę skrzypiec objaśni nam rewelacyjny skrzypek Enrico Onofri, który jeszcze jako student został zaproszony przez Jordiego Savalla do objęcia pozycji koncertmistrza La Capella Reial. Od prawie trzydziestu lat Onofri jest koncertmistrzem Il Giardino Armonico, pierwszej włoskiej orkiestry instrumentów dawnych. W 2000 roku założył własny zespół kameralny Imaginarium, co znaczy „przestrzeń wyobrażeń”. We Wrocławiu wystąpią też Riccardo Doni, klawesynista i organista Ensemble Imaginarium, oraz Alessandro Palmeri grający na drogocennej wiolonczeli wykonanej w Rzymie w 1685 roku, na której niegdyś grał Arcangelo Corelli.

Cennik:

 VIP 80 zł / N 50 zł / U 30 zł

Nie prowadzimy sprzedaży wejściówek na ten koncert.

Enrico Onofri, fot. archiwum artysty
Sfinansowano ze środkow: