12.09.2015
, sobota
, godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Skriabin – Prometeusz, Strawiński – Święto wiosny
Wykonawcy:

José Maria Florêncio – dyrygent
Varvara – fortepian
Chór Polskiego Radia
Andrzej Korzeniowski – przygotowanie chóru
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach

 

Program:

Aleksander Skriabin – Prometeusz op. 60

***
Igor Strawiński – Święto wiosny

Sto dwa lata temu ogłoszono koniec muzyki. Tak skwitowano premierę Święta wiosny Igora Strawińskiego. Kompozytor liczył na wywołanie wstrząsu w słuchaczach. „Nie bój się, jeśli wygwiżdżą Święto. Taki jest porządek rzeczy” – pisał do matki. Jego rodak, Skriabin chciał Prometeuszem wprowadzić słuchaczy w muzyczną ekstazę, która miała uczynić z nich lepszych ludzi. Silne wrażenia są cechą formotwórczą obu tych utworów, odwołujących się do pierwotnej siły żywiołów ognia i ziemi.
„Święto wiosny jest przede wszystkim najbardziej dysonansowym i fałszywie brzmiącym utworem, jaki do tej pory napisano (…) – stwierdził w 1913 roku recenzent dziennika „Le Temps”. – Od pierwszego do ostatniego taktu, jakiejkolwiek nuty by się człowiek spodziewał, nigdy to nie jest ta, która nadchodzi”. Strawiński zerwał z całą uświęconą tradycją muzyki europejskiej. Jakby tego było mało, choreografię do baletu stworzył obrazoburca, Wacław Niżyński, który publiczność początków XX wieku raczył tańcem, jaki dziś nazwalibyśmy współczesnym. Premiera obyła się w „wulgarnie” nowoczesnym, żelbetowym Théâtre des Champs Elysées, a nad skandalicznością każdego detalu czuwał „menedżer bez skrupułów”, Siergiej Diagilew. Nie ma się co dziwić, że na premierze doszło do rękoczynów i żądania satysfakcji.
Muzyka nie przestała istnieć, a kompozytorzy – następcy Strawińskiego – nie zawahali się w ciągu ostatniego stulecia przed niczym. Jednak ładunek emocjonalny utworu nie stracił nic na aktualności. Pogański rytuał związany ze zmianą pór roku ukazuje nieokiełznaną siłę natury, splatającą się z dziką ludzką seksualnością. Obnaża pierwotną brutalność drzemiącą w ludziach składających krwawą ofiarę z wybranej spośród siebie dziewczyny. Z dzisiejszej perspektywy Święto wiosny można rozpatrywać nie tylko jako początek nowej epoki w dziejach muzyki, ale jako zapowiedź nowej ery w historii ludzkości, zapoczątkowanej wybuchem I wojny światowej zaledwie rok po premierze baletu Strawińskiego.
Prometeusz – poemat ognia to kompozycja równie wizjonerska, powstała niedługo przed Świętem wiosny. Jest urzeczywistnieniem Skriabinowskiej idei sztuki-misterium, połączeniem muzyki, światła i ruchu, zaciera granice między wykonawcami a odbiorcami. Kompozytor jest autorem rozprawy Fantazje prometejskie, w której tłumaczy, że muzyka ma wywołać wstrząs w słuchaczu, by doprowadzić do duchowego oczyszczenia i wznieść człowieka na wyższy poziom moralny. Jakie wrażenie zrobią przełomowe dzieła na dzisiejszej publiczności Wratislavii? Przekonamy się podczas koncertu mistrzowskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, którą poprowadzi błyskotliwy Alexander Liebreich.

Cennik:

VIP – 80 zł / 60 zł, 

I kategoria – N 40 zł / U 25 zł,

II kategoria – N 35 zł / U 20 zł,

III kategoria– N 30 zł / U 15 zł

Sfinansowano ze środkow: