17.09.2015
, czwartek
, godz. 19:00
Teatr Stary
ul. Teatralna 1, 59-700 Bolesławiec
Dydona i Kleopatra - Bolesławiec
Wykonawcy:

Anna Prohaska – sopran
Giovanni Antonini – dyrygent
Il Giardino Armonico

Program:

Henry Purcell (1659–1695) Uwertura do opery Dydona i Eneasz Z. 626
Henry Purcell Ah Belinda, I am press’d… – aria z opery Dydona i Eneasz Z. 626
Antonio Sartorio (1630–1680) Non voglio amar…– aria z opery Juliusz Cezar w Egipcie
Matthew Locke (ok. 1621–1677) The First Musick: Galliard, The Second Musick: Lilk, The Second Musick: Curtain Tune – muzyka do sztuki teatralnej Burza
Daniele da Castrovillari (ok. 1613–1678) A Dio regni... – aria z opery Kleopatra
Antonio Sartorio Quando voglio… – aria z opery Juliusz Cezar w Egipcie
Georg Friedrich Händel (1685–1759) Concerto grosso c-moll op. 6 nr 8 (I Allemande: Andante, II Grave, III Andante allegro, IV Adagio, V Siciliana: andante, VI Allegro)
Johann Christoph Graupner (1683–1760) Der Himmel ist von Donner... Infido Cupido… – aria i recytatyw z opery Dydona, królowa Kartaginy
Johann Christoph Graupner Agitato da tempeste… – aria z opery Dydona, królowa Kartaginy
***
Johann Adolf Hasse (1699–1783) Già si desta la tempesta… – aria z opery Didone abbandonata
Georg Friedrich Händel Che sento?... Se pietà… – recytatyw i aria z opery Juliusz Cezar w Egipcie HWV 17
Dario Castello(fl. 1621–1649) Sonata decimasesta a quattro per stromenti d'arco ze zbioru Sonate concertate in stil moderno, Libro II
Francesco Cavalli (1602–1676) Re de' Getuli altero… Il mio marito... recytatyw i aria z opery Dydona
Johann Adolf Hasse Morte col fiero aspetto… – aria z opery Antoniusz i Kleopatra
Chaconne gitarowa
Henry Purcell Oft she visits…, Thy hand, Belinda…, When I am laid in earth… – arie i recytatyw z opery Dydona i Eneasz Z. 626

Trzy niezwykłe kobiety będę królować na festiwalowym koncercie: Dydona, Kleopatra i Anna Prohaska. Dydona dzięki odwadze i sprytowi założyła Kartaginę i jako pierwsza nią rządziła. Kleopatra, dziś kojarzona z oszałamiającą urodą i zwyczajem kąpieli w kozim mleku, była w istocie jednym z największych strategów i dyplomatów swoich czasów. Anna Prohaska podbija serca publiczności na całym świecie.

Prohaska pochodzi ze znakomitej dynastii… muzycznej. Jej pradziadek Carl był znanym kompozytorem, dziadek Felix cenionym dyrygentem, matka i brat są śpiewakami, a ojciec reżyserem operowym. Prohaska zachwyca ciepłym i silnym głosem, pewnie i z mocą śpiewa w najwyższych rejestrach. Występuje w Filharmonii Berlińskiej, Deutsche Staatsoper, na Salzburger Festspiele, a prestiżowa wytwórnia Deutsche Grammophon podpisała z sopranistką kontrakt na wyłączność.
„Była piękna i promienna urokiem młodości – pisał o Kleopatrze współczesny jej kronikarz – miała czarujący głos, rozkoszą było patrzeć na nią i słuchać jej słów. Nic dziwnego, że łatwo ujarzmiała każdego”. Nic też dziwnego, że przez wieki rozpalała wyobraźnię twórców. Romanse królowej Egiptu z rzymskimi wodzami – Juliuszem Cezarem i Markiem Antoniuszem – opisali Antonio Sartorio i Daniele da Castrovillari w operach, które dopiero niedawno zostały na nowo odkryte i wystawione po raz pierwszy od ponad trzystu lat. Choć najpopularniejsza opera Händla nazywa się Juliusz Cezar w Egipcie, to właśnie Kleopatra jest główną bohaterką tego dzieła. Zmysłowa muzyka ukazuje Rzymianina, który nie potrafi oprzeć się erotycznemu czarowi egipskiej piękności. Kleopatra z premedytacją gra swoimi wdziękami.
Spośród oper opisujących miłość Dydony i Eneasza – który porzuca ukochaną, gdyż bogowie wyznaczyli mu zadanie założenia Rzymu – najbardziej znane jest dzieło Henry’ego Purcella ze słynną finałową arią-lamentem, wykorzystaną w niezliczonych filmach, serialach i reklamach. W odróżnieniu od pozostałych twórców Francesco Cavalli nie uśmierca na koniec królowej Kartaginy, mało tego, kieruje ją w ramiona innego niż niewierny Eneasz adoratora.

Barokowa muzyka operowa, Anna Prohaska i Il Giardino Armonico to muzyczna uczta godna dworu starożytnych monarchiń. Jubileusz Wratislavii Cantans świętujmy po królewsku!