18.09.2016
, niedziela
, godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Pasja wg św. Mateusza
Wykonawcy:

Sir John Eliot Gardiner – dyrygent
Mark Padmore – Ewangelista
Stephan Loges – Jezus
Jessica Cale, Angharad Rowlands, Charlotte Ashley, Alison Hill – soprany
Eleanor Minney – alt
Reginald Mobley – kontratenor
Hugo Hymas, Gareth Treseder – tenory
Alex Ashworth, Ashley Riches, Nicholas Mogg, Rupert Reid – basy
Monteverdi Choir
Chór Chłopięcy NFM
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne
English Baroque Soloists

Program:

J.S. Bach Pasja według św. Mateusza BWV 244

Czas trwania koncertu: [180']

W koncercie przewidziano 10-minutową przerwę.

Przed koncertem (godz. 18:00) zapraszamy Państwa na uroczystość odsłonięcia tablicy pamiątkowej dedykowanej sir Johnowi Eliotowi Gardinerowi (plac Wolności).

Pod koniec XVIII wieku religijnej kontemplacji doszukiwano się również w… muzyce. Do grona kompozytorów, których twórczość można było uznać za „świętą”, trafili m.in. Pergolesi, Händel i Bach. Przekonanie takie utrzymywało się również w romantyzmie. Nie bez powodu zatem Johann Nikolaus Forkel w swej przedmowie do monografii opisującej życie i twórczość kantora z Lipska wspomniał: „Jestem zdania, że kiedy się do głębi pozna dzieła Bacha, można o nich mówić tylko z zachwytem, a o niektórych z nich nawet z uwielbieniem przystojnym rzeczom świętym”.

Wśród licznych utworów religijnych Bacha na pierwszy plan wysuwają się dwie kompozycje – Pasja wg św. Jana i Pasja wg św. Mateusza. Swe szczególne miejsce w historii znalazła przede wszystkim ta druga, skomponowana w momencie, gdy Bach zaprzestał systematycznego pisania kantat kościelnych dla parafii w Lipsku. W podobnym czasie komponował mniej dziś znane dzieło jakim jest Trauermusik. – msza żałobna za księcia Leopolda, na którego dworze Bach swego czasu służył. Co ciekawe, aż 9 z 11 numerów składających się na Tauermusik to muzyka, którą słyszymy w Pasji wg św. Mateusza – Bach prawdopodobnie użył fragmentów Pasji, komponując muzykę żałobną.

Słynną Bachowską Pasję Mateuszową zaprezentowano po raz pierwszy lipskim wiernym niemal 300 lat temu, w Wielki Piątek. Za życia Bacha została wykonana jeszcze kilka razy, by później zabrzmieć dopiero w XIX wieku. Teraz czas na to, by niezwykła kompozycja podsumowała 51. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans. Za nami dwadzieścia koncertów, przed nami – wyjątkowe wykonanie pod dyrekcją niezastąpionego sir Johna Eliota Gardinera.

Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016


Cennik:

VIP – 330* zł / 230 zł
I kategoria - N 180 zł / U 160 zł
II kategoria - N 140 zł / U 120 zł
III kategoria - N 90 zł / U 70 zł
VIP* – z zaproszeniem do VIP Room
VIP-Room czynny na godzinę przed koncertem

W koncercie przewidziane jest 10 minut przerwy.

Bilety nie podlegają zwrotowi.

English Baroque Soloists, fot. archiwum zespołu