13.09.2017
, środa
, godz. 19:00
kościół Matki Bożej Nieustającej Pomocy
plac Zamkowy 1, 59-700 Bolesławiec
Stabat Mater | Bolesławiec
Wykonawcy:

Vittorio Ghielmi – dyrygent, viola da gamba
Graciela Gibelli – sopran
Carlos Mena – kontratenor
Cyril Auvity – tenor

Il Suonar Parlante
Rodney Prada – viola da gamba
Cristiano Contadin – viola da gamba
Vittorio Ghielmi – viola da gamba
Luca Pianca – lutnia

Cuncordu de Orosei
Giovanni Rosu – voche / tenor
Paolo Burrai – mesuvoche / alt
Martino Corimbi – contra / baryton
Franco Sannai – bassu / bas

Program:

Libera me, Domine (tradycja sardyńska)   
Diego Ortiz Recercada (oprac. V. Ghielmi)
Anonim Upon la mi re    
Virginem mire pulchritudinis (Buxheimer Orgelbuch)
Divina Consoladora (tradycja sardyńska, oprac. V. Ghielmi)
La Passion de Jèsus Crist (tradycja gaskońska, oprac. V. Ghielmi)
Stabat Mater (tradycja sardyńska)
Josquin des Près Stabat Mater
***
Gotzos de su nefressariu (tradycja sardyńska)
Santino Garsi da Parma La Mutia, La ne mente per la gola, Corrente
Orazio Bassani da Parma „Vergine bella che di sol vestita” alla bastarda
Arvo Pärt Stabat Mater na trzy głosy solowe i trzy viole

Czas trwania koncertu: [120']

Znana od wieków łacińska sekwencja Stabat Mater do dziś jest chętnie wykorzystywanym przez artystów symbolem bezgranicznej matczynej miłości. Muzykę inspirowaną tekstem Stabat Mater pisali zarówno anonimowi twórcy, jak i cenieni kompozytorzy – choćby Antonio Vivaldi czy Joseph Haydn. Tego wieczoru w wykonaniu wyjątkowych solistów i towarzyszących im zespołów Il Suonar Parlante oraz Cuncordu de Orosei usłyszymy Stabat Mater w trzech odsłonach – od dzieła tajemniczego anonima po dwudziestowieczną kompozycję Arvo Pärta. Czas na niezwykłe spotkanie tradycji z nowoczesnością!

Średniowieczna praktyka kompozytorska opierała się na przekonaniu, że dzieła muzyczne powstają jedynie dzięki łasce Bożej, stąd podpis artysty na rękopisie był rzeczą zbędną. Zachowane do dziś anonimowe rękopisy niewiele mówią nam na temat swoich autorów. Możemy jedynie cieszyć się wyjątkową muzyką zapisaną w kilkusetletnich woluminach. W przypadku prezentowanej tego wieczoru anonimowej liturgicznej sekwencji Stabat Mater sprawa wydaje się jeszcze bardziej skomplikowana – do dziś historycy nie potrafią orzec, czy tekst i melodia zostały stworzone przez tego samego autora. Pewne wątpliwości budzi również biografia Josquina des Preza, do dziś najsłynniejszego twórcy renesansu. Na szczęście zachowała się spora część dzieł kompozytora, choć w przypadku niektórych jego autorstwo nadal jest kwestionowane. W swoim Stabat Mater des Prez zdecydował się na śmiałe wykorzystanie melodii popularnej wówczas świeckiej piosenki autorstwa niderlandzkiego twórcy Gilles’a Binchois. W historii muzyki sakralnej zapisało się również Stabat Mater Arvo Pärta z 1985 roku. Jego przepełnione mistycyzmem dzieło doskonale koresponduje z dawną twórczością religijną.


Cennik:

Wstęp wolny

Il Suonar Parlante / Cuncordu de Orosei, fot.Orlane Fougeroux
Oglądaj
Oficjalny spot festiwalu