08.09.2018
, sobota
, godz. 19:00
Teatr Zdrojowy im. H. Wieniawskiego
ul. Tadeusza Kościuszki 19, 58-310 Szczawno-Zdrój
Mistrzowie francuskiego baroku | Szczawno Zdrój
Wykonawcy:

Benjamin Bayl – dyrygent
Soliści – uczestnicy 43. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
Zespół instrumentalny:
TBA  – I skrzypce
Klaudia Matlak – II skrzypce
Julia Karpeta – viola da gamba
Christopher Suckling – basse de violon
Krzysztof Karpeta – violone
Anton Birula – teorba
Marta Niedźwiecka – pozytyw

 

 

 

Program:

Robert de Visée Prélude en ré mineur
Louis-Nicolas Clérambault Miserere mei Deus z Miserere C. 116, Domine salvum fac Regem C. 158, Quoniam si voluisses sacrificium z Miserere C. 116
Jean Gilles Usque quo Domine, Domine salvum fac Regem, Affecte Domino ze zbioru Motets à l’usage des Dames Religieuses
Marc-Antoine Charpentier La reniement de Saint Pierre H. 424, Prélude z Sonate H. 548, Alma redemptoris H. 44
Jean-Baptiste Lully Laudate pueri Dominum i O sapientia in misterio – motety LWV 77
André Campra Grand Dixit Dominus

Wratislavia Cantans nie mogłaby się odbyć bez Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej. Czterdziestą trzecią edycję tak wyczekiwanego przez studentów wydarzenia poprowadzi Benjamin Bayl, pierwszorzędny dyrygent w dziedzinie form wokalnych, pochodzący z odległej Australii. Publiczność oceni efekty pracy młodzieży z mistrzem na koncercie złożonym z barokowych motetów Francuza Jeana Gilles’a.

Edukacja muzyczna odmieniła życie Jeana Hyacinthe’a Theodore’a Gilles’a, który urodził się jako syn niepiśmiennego robotnika i prawdopodobnie nie zostałby słynnym kompozytorem, gdyby jako chłopiec nie wstąpił do katedry w Aix-en-Provence, gdzie mógł uczyć się muzyki. Młodzieniec okazał się tak zdolny, że w końcu sam został tam nauczycielem. Pozycja chórmistrza, pedagoga i kompozytora była ogromnym awansem społecznym, możliwym dla niego dzięki talentowi i pracy. Skomponował przede wszystkim motety oraz jedno requiem, które grano w XVIII wieku na pogrzebach niemal wszystkich ważnych osób we Francji, m.in. francuskiego króla Ludwika XV, jego teścia Stanisława Leszczyńskiego (byłego króla Polski) i słynnego kompozytora Jeana-Philippe’a Rameau. Natomiast o atrakcyjności motetów Gilles’a świadczy to, że przez ponad pół wieku były obecne w programach słynnego paryskiego Concert Spirituel, jednej z pierwszych na świecie serii koncertów dla szerokiej publiczności.

Nazwa „motet” oznacza po francusku „słówko”. Motety to nic innego, jak utwory wokalne oparte na tekstach religijnych lub świeckich. Gilles uprawiał formę wersalskiego grand motet. W jego kompozycjach zwykle przeplatają się fragmenty śpiewane przez solistów i chór, a partia orkiestry potraktowana jest dość niezależnie. W częściach szybkich można usłyszeć nawiązania do tańców. Motety ukazują dużą dojrzałość kompozytora oraz zamiłowanie do wyrazistości i dobrze pojętego patosu.

W życiu maestra Bayla edukacja artystyczna także odegrała rolę kluczową. Był pierwszym australijskim studentem gry na organach w elitarnym King’s College w Cambridge, jako dyrygent miał wielkie szczęście do mentorów – asystował sir Johnowi Eliotowi Gardinerowi, Ivánowi Fischerowi i Paulowi McCreeshowi. Zapraszamy na jego festiwalowy koncert z pełnymi entuzjazmu młodymi adeptami muzyki dawnej.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca siedzące Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
25 PLN
15 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. / Tickets for this event are not refundable.
Benjamin Bayl / fot. archiwum artysty