13.09.2018
, czwartek
, godz. 19:30
kościół pw. św. Jana Chrzciciela
ul. Farna 10, 63-700 Krotoszyn
Monteverdi – Madrigali guerrieri et amorosi | Krotoszyn
Wykonawcy:

La Compagnia del Madrigale

Program:

Claudio Monteverdi

A quest'olmo SV 119 z Il settimo libro de madrigali (1619)
A Dio, Florida bella SV 110 z Il sesto libro de madrigali (1614)   
Vago augelletto SV 156 z Madrigali guerrieri, et amorosi, … libro ottavo (1638)
Cruda Amarilli SV 94 z Il quinto libro de madrigali (1605)   
Hor che’l ciel e la terra SV 147 z Madrigali guerrieri, et amorosi, … libro ottavo (1638)
***
Altri canti di Marte SV 155 z / from Madrigali guerrieri, et amorosi, … libro ottavo (1638)
Dolcissimo uscignolo SV 161 z / from Madrigali guerrieri, et amorosi, … libro ottavo (1638)
Lamento della ninfa SV 163 z / from Madrigali guerrieri, et amorosi, … libro ottavo (1638)
Tirsi e Clori SV 145 z Il settimo libro de madrigali (1619)

Tym koncertem przeniesiemy się w świat rządzony przez Kupidyna i Wenus – świat zakochania, gwałtownych porywów serca, sielanki i słodkich katuszy miłosnych. Madrygały miłosne i wojenne Claudia Monteverdiego, mistrza tego gatunku, wykonają prawdziwi eksperci – włoska grupa wokalna La Compagnia del Madrigale.

Monteverdi tworzył madrygały od młodości do końca kariery, a jego szczytowym osiągnięciem jest prezentowana na tym koncercie VIII księga Madrygałów wydana w 1638 roku, zawierająca utwory miłosne i wojenne. Niech nas nie zmyli tytułowa „wojna” („guerrieri”), oddana w muzyce poprzez liczne efekty batalistyczne – to żartobliwa metafora zmagań serca atakowanego strzałami Amora.

Madrygały Monteverdiego są rozmową. Śpiewano je na tętniących życiem dworach renesansowej Italii, gdzie sztuka konwersacji była niezbędna każdemu dworzaninowi. Głosy w madrygale podają sobie i odbierają od siebie fragmenty poetyckiego tekstu, zatrzymują się na wybranych słowach, powtarzają najważniejsze pojęcia. Mamy wrażenie śpiewu bez końca, bo gdy któryś z głosów potrzebuje wziąć oddech, melodię przejmuje inny. W czasach Monteverdiego rodził się nowożytny teatr i kompozytor po mistrzowsku włączył triki sceniczne do swojej muzyki. Większość madrygałów z księgi VIII to małe sceny dramatyczne – z przedstawieniem bohaterów, rozwinięciem akcji, dialogami i konfliktami, zakończeniem. Dramaturgię budują rytm, umiejętne stosowanie dysonansów, kontrasty, napięcia, przesada, a także typowe dla renesansu muzyczne poczucie humoru.

Podobno Claudio Monteverdi emanował szlachetnością i ujmował skromnością życia oddanego całkowicie muzyce. Tymczasem jego nazwiska próżno szukać w programach koncertów jeszcze w pierwszej połowie XX wieku. Szczęśliwie dzięki pracy m.in. takich zespołów, jak La Compagnia del Madrigale kompozytor jest coraz popularniejszy; również na festiwalu Wratislavia Cantans możemy cieszyć się jego niezwykle przyjemną w odbiorze twórczością. Zapraszamy w podróż do olśniewających renesansowych pałaców, gdzie wśród dzieł sztuki i kunsztownych strojów w blasku śródziemnomorskiego słońca rozbrzmiewała muzyka ukazująca ducha epoki odrodzenia – pełnego indywidualizmu, namiętności i pędu do wielkości.

Cennik:

WSTĘP WOLNY

La Compagnia del Madrigale/ fot. Giorgio Vergnano