UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Nagrody: nominacja do Fryderyka 2016

Wykonawcy:
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Anna Denis – sopran
Markéta Cukrová – alt
Virgil Hartinger – tenor
Jarosław Bręk – bas
Chór Polskiego Radia
Izabela Polakowska-Rybska – przygotowanie chóru
Magdalena Lisak – pianoforte
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Płyta z nagraniem Litanii Ostrobramskich Stanisława Moniuszki z udziałem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka jest pierwszą w Polsce i na świecie rejestracją muzyki Moniuszki z wykorzystaniem historycznego instrumentarium. Płyta wydana została przez Program 2 Polskiego Radia we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Czteroczęściowy, pisany w latach 1843–1855 cykl uważa się za jedno z najwybitniejszych dzieł sakralnych kompozytora. W nagraniu, dokonanym przez CD Accord w październiku 2013 roku, oprócz zespołu Narodowego Forum Muzyki wzięli udział soliści oraz Chór Polskiego Radia przygotowany przez Izabelę Polakowską-Rybską. Całość poprowadził znakomity dyrygent i wyjątkowa osobowość, Jacek Kaspszyk, który przez wiele lat był dyrektorem artystycznym NFM Filharmonii Wrocławskiej.


„Na tle imponującej liczby osiemnastowiecznych muzycznych ujęć litanii (m.in. J. A. Hasse, M. Haydn, W.A. Mozart) w kolejnym stuleciu ich liczba bardzo zmalała, ograniczając się do lokalnych twórców, zwłaszcza tych związanych z sanktuariami maryjnymi. Moniuszko w swych litaniach zasadniczo nie odwoływał się do żadnej tradycji ich umuzyczniania, zaniechał także jakichkolwiek odniesień „historyzujących”, tworząc dzieła wysoce oryginalne. W każdej litanii występuje chór i soliści, którym (w trzech pierwszych utworach) towarzyszy orkiestra: w I Litanii dość skromna, w II – «klasyczna», w III – najokazalsza, z powiększoną sekcją dętą i kotłami. Litania IV zachowała się tylko w wersji na głosy wokalne i fortepian, choć jest prawdopodobne, iż także miała mieć wersję orkiestrową.”

fragment eseju Piotra Maculewicza zamieszczonego w booklecie płyty


Wydawcy: Polskie Radio, Narodowe Forum Muzyki
PRCD 1928

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie