UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Wykonawcy:
Łukasz Długosz – flet
Radosław Pujanek – skrzypce
Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka
Rafał Kwiatkowski – wiolonczela

Program:
Krzysztof Meyer Capriccio per sei strumenti
Władysław Słowiński Suita dla Zamku Królewskiego – barokowe reminiscencje
Krzysztof Penderecki Kwartet na klarnet i trio smyczkowe – wersja na flet i trio smyczkowe

Nr katalogowy: ACD 187, NFM 19
Nagrano w Sali Koncertowej Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w dniach 14–19 marca 2012 r.

Reżyseria nagrania i mastering, montaż:
Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko

Rok wydania: 2013

Patronat medialny: Program II Polskiego Radia

Pod przekornym tytułem FourTune. Polish flute quartets skrywają się zarejestrowane po raz pierwszy na srebrnym krążku utwory Krzysztofa Meyera, Władysława Słowińskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Dla zwykłego śmiertelnika pojęcia takie jak: energetyzm bruitystyczny, sonorystyka, aleatoryzm kontrolowany, serializm mogą zabrzmieć jak wyjęte wprost ze słownika wyrazów obcych, jednak to właśnie one składają się na język muzyki XX wieku. Gwarantują brzmienia nowoczesne, ciekawe, nieprzewidywalne, a sam proces percepcji i kompozycji można określić jako „wyprawę w nieznane”. Podróż tę z pewnością wzbogaci wydana przez Filharmonię Wrocławską i CD Accord płyta FourTune. Polish flute quartets zawierająca subtelne dzieła kameralne.


„Muzyka klasyczna jest z pewnością tą dziedziną, w której polska kultura współczesna odnosi od lat wielkie sukcesy. Szczególnie druga połowa minionego stulecia przyniosła polskiej muzyce międzynarodowe uznanie, a nazwiska takich artystów, jak Witold Lutosławski, Grażyna Bacewicz, Andrzej Panufnik, Roman Palester, Henryk Mikołaj Górecki, Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Krzysztof Penderecki czy Wojciech Kilar stały się i nadal są symbolami cenionej w świecie szkoły polskiej”. Muzyka kameralna zajmuje wyjątkowe miejsce w twórczości Krzysztofa Meyera (rocznik 1943). Kompozytor wprost deklaruje: «przy komponowaniu bawi [mnie] możność wykorzystywania różnych technik». Rzadkie połączenie instrumentów w napisanym w latach 1987–1988 Capriccio per sei strumenti z pewnością może zaskakiwać. «Jest to utwór będący rodzajem swobodnej fantazji, zgodnie z definicją daną przez wielkiego teoretyka muzyki XVII wieku, Praetoriusa. Forma ta dawała mi możliwość rozwinięcia muzyki przez swobodne zestawianie luźnych epizodów, które dzięki swej naturze nadają utworowi charakter kapryśny» – dodaje kompozytor. Suita dla Zamku Królewskiego – barokowe reminiscencje Władysława Słowińskiego (rocznik 1930) to muzyczny flirt z tradycją neoklasyczną, nawiązanie, czy wręcz «mrugnięcie okiem» do dawnych stylów muzycznych. Warto zwrócić uwagę na okoliczności, w jakich utwór Słowińskiego powstał. Zadedykowany Zamkowi Królewskiemu – symbolowi polskiej kultury – był wyrazem wdzięczności za udostępnianie jednej z zamkowych sal na koncerty Warszawskich Spotkań Muzycznych. Twórczość Krzysztofa Pendereckiego (rocznik 1933) –luminarza polskiej kultury – kojarzy się ogółowi społeczeństwa z wielkimi formami muzycznymi (oratoria, symfonie, koncerty, opery). Mniej znane (co nie oznacza, że gorsze) są utwory kameralne Pendereckiego. W jednym z wywiadów kompozytor przyznał, że źródłem natchnienia, z którego powstał Kwartet na klarnet i trio smyczkowe, były atmosfera, nastrój i emocje wywołane wysłuchaniem Kwintetu smyczkowego Schuberta w szwajcarskim kurorcie Evian. Utwór Pendereckiego to jedna z najciekawszych jego kompozycji. Ekspresyjny charakter muzyki, poruszająca dramaturgia to podstawowe zalety Kwartetu. Przyzwyczajeni do twarzy «awangardowego» Pendereckiego ze zdumieniem i radością odkryjemy inne oblicze kompozytora. Na płycie Kwartet został utrwalony w specjalnie przygotowanej wersji na flet i trio smyczkowe.”
Artur Bielecki

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie