UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Nagrody:
Fryderyk 2011

Wykonawcy:
Jacek Kaspszyk – dyrygent
NFM Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej

Program:
Witold Lutosławski    
II Symfonia            
IV Symfonia


Pytany o sposób na muzykę Lutosławskiego Jacek Kaspszyk odpowiada: „Trzeba zagrać dokładnie to, co jest w nutach”. Łatwo powiedzieć, ale to „dokładnie” może oznaczać różne rzeczy. Tu rozumiem to następująco: Lutosławski jest przede wszystkim symfonikiem. Myśli z reguły zespołem wieloosobowym, wielobarwnym i wielokształtnym. Jego technika orkiestrowa zmierza do wykreowania obrazu syntetycznego, w którym wiele detali nie daje się zauważyć z powodu ich nagromadzenia. Ale to nie znaczy, ze można grać cokolwiek i jakkolwiek, bo i tak zgubi się w ogólnym zamieszaniu. Przeciwnie: granie „tego, co jest w nutach” w jego przypadku oznacza granie każdej partii tak, jakby była – precyzyjnie włożoną w całość – niezależną solówką. Żeby miała swoje kształty, akcenty i łuki, swoją niepowtarzalną fizjonomię. Jak w impresjonistycznym obrazie poszczególne pociągnięcia pędzla mogą nie być zauważone, nawet nie powinny – ale nie mogą to być pociągnięcia przypadkowe, ponieważ popsuta plama zepsuje ogólny rezultat także wówczas, gdy się jej jako osobnej całości nie dostrzeże. Wiele wykonań muzyki Lutosławskiego cierpi na ten niedostatek. To jest od niego wolne.

Rafał Augustyn, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

Nagrano w Sali Koncertowej im. Jana Kaczmarka w Radiu Wrocław w dniach 16–18 czerwca 2009 r.
Reżyseria nagrania i mastering:
Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko

Montaż:
Aleksandra Nagórko

Rok wydania: 2010
ACD 161

Unikatowa seria wydawnicza NFM i CD Accord Witold Lutosławski. Opera omnia to projekt prezentujący wszystkie dzieła wybitnego polskiego kompozytora. Wydawnictwa z tej serii są ekskluzywne pod względem wykonawczym, realizatorskim i edytorskim.

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie