Nagrody:
Fryderyk 2011
Wykonawcy:
Jacek Kaspszyk – dyrygent
NFM Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej
Program:
Witold Lutosławski
II Symfonia
IV Symfonia
Pytany o sposób na muzykę Lutosławskiego Jacek Kaspszyk odpowiada: „Trzeba zagrać dokładnie to, co jest w nutach”. Łatwo powiedzieć, ale to „dokładnie” może oznaczać różne rzeczy. Tu rozumiem to następująco: Lutosławski jest przede wszystkim symfonikiem. Myśli z reguły zespołem wieloosobowym, wielobarwnym i wielokształtnym. Jego technika orkiestrowa zmierza do wykreowania obrazu syntetycznego, w którym wiele detali nie daje się zauważyć z powodu ich nagromadzenia. Ale to nie znaczy, ze można grać cokolwiek i jakkolwiek, bo i tak zgubi się w ogólnym zamieszaniu. Przeciwnie: granie „tego, co jest w nutach” w jego przypadku oznacza granie każdej partii tak, jakby była – precyzyjnie włożoną w całość – niezależną solówką. Żeby miała swoje kształty, akcenty i łuki, swoją niepowtarzalną fizjonomię. Jak w impresjonistycznym obrazie poszczególne pociągnięcia pędzla mogą nie być zauważone, nawet nie powinny – ale nie mogą to być pociągnięcia przypadkowe, ponieważ popsuta plama zepsuje ogólny rezultat także wówczas, gdy się jej jako osobnej całości nie dostrzeże. Wiele wykonań muzyki Lutosławskiego cierpi na ten niedostatek. To jest od niego wolne.
Rafał Augustyn, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty
Nagrano w Sali Koncertowej im. Jana Kaczmarka w Radiu Wrocław w dniach 16–18 czerwca 2009 r.
Reżyseria nagrania i mastering:
Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
Montaż:
Aleksandra Nagórko
Rok wydania: 2010
ACD 161
Unikatowa seria wydawnicza NFM i CD Accord Witold Lutosławski. Opera omnia to projekt prezentujący wszystkie dzieła wybitnego polskiego kompozytora. Wydawnictwa z tej serii są ekskluzywne pod względem wykonawczym, realizatorskim i edytorskim.