UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Nagrody:
nominacja do nagrody Fryderyk 2009

Wykonawcy:
Lutosławski Quartet
Jakub Jakowicz – skrzypce
Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Bartosz Bednarczyk – fortepian
Andrzej Bauer – wiolonczela
Elżbieta Zawadzka – fortepian
Jan Krzysztof Broja – fortepian

Program:
Kwartet smyczkowy
Recitativo e arioso na skrzypce i fortepian
Bukoliki na altówkę i wiolonczelę
Grave na wiolonczelę i fortepian
Subito na skrzypce i fortepian
Wariacja sacherowska na wiolonczelę solo
Partita na skrzypce i fortepian
4 Melodie śląskie na czworo skrzypiec


Kto chce poznać dobrze język muzyczny Lutosławskiego, niech sięgnie właśnie po te niewielkie, ale bardzo przejrzyste, atrakcyjne w brzmieniu i tworzące interesujący ciąg dziełka. Mamy tam kompozytora w pigułce, niemal to wszystko z czym spotykamy się w utworach orkiestrowych. Motywy i harmonie, sposoby taktowania zapożyczonego materiału, organizację faktur, gesty retoryczne, a nawet budowę wielkiej formy i – mutatis mutandis – pomysły instrumentacyjne. Związki między muzyką solową, kameralną i orkiestrową podkreślał sam twórca, opracowując kilkakrotnie ten sam materiał: w wersji z orkiestrą istnieją bowiem nie tylko Grave i Partita ale także fortepianowe Wariacje nt. Paganiniego, klarnetowe Preludia taneczne, wokalne cykle Pięciu Pieśni i Kolęd, zaś prezentowane tu wersje Melodii Śląskich i Bukolik są przeróbkami utworów fortepianowych.

Rafał Augustyn, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

Unikatowa seria wydawnicza NFM i CD Accord Witold Lutosławski. Opera omnia to projekt prezentujący wszystkie dzieła wybitnego polskiego kompozytora. Wydawnictwa z tej serii są ekskluzywne pod względem wykonawczym, realizatorskim i edytorskim.

Nagrano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w dniach 11 listopada – 1 grudnia 2007 r.

Reżyseria nagrania i mastering:
Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko, Antoni Grzymała

Montaż:
Aleksandra Nagórko

Rok wydania: 2008

ACD 144

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie