Program:
W. Kilar Orawa
M. Mielczewski Laudate pueri
Ł. Farcinkiewicz Quem diligit anima mea
M. Ravel Bolero
Wykonawcy:
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Hartmut Rohde – dyrygent
Łukasz Farcinkiewicz – fortepian
NFM Orkiestra Leopoldinum
Wrocław Baroque Ensemble
NFM Filharmonia Wrocławska
Reżyseria nagrania, montaż, mastering:
Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko [1, 2], Piotr Papier [3, 4]
Wydawca:
NFM (NFM 44)
Płyta jest muzycznym podsumowaniem obchodów Europejskiej Stolicy Kultury. Tytuł ten nosiły w 2016 dwa miasta – dolnośląski Wrocław i położone na Półwyspie Iberyjskim baskijskie miasto San Sebastián. Na krążku znalazły się utwory nagrane przez zespoły Narodowego Forum Muzyki.
Płytę otwiera zarejestrowane przez NFM Orkiestrę Leopoldinum pod dyrekcją Hartmuta Rohde wybitne dzieło działającego w XX w. kompozytora Wojciecha Kilara – Orawa. Tytuł utworu, stanowiącego zwieńczenie cyklu „tatrzańskich” dzieł twórcy, przywołuje całą gamę skojarzeń. Nawiązuje nie tylko do krainy geograficznej usytuowanej na granicy Polski i Słowacji, ale też do rzeki, która płynie przez ten region. Przebieg Orawy można bowiem postrzegać w korelacji do przepływu wartkiego potoku pośród skalnych załomów, odsłaniających coraz to inne, piękne w swej surowości krajobrazy. Tytuł kompozycji kojarzy się także z nazwą skoszonej po wypasie owiec górskiej łąki („oława”), na której juhasi, na zakończenie sezonu pasterskiego, tańczyli zbójnickiego.
Polski folklor został na płycie zestawiony z hiszpańskim, reprezentowanym przez bolero, taniec ludowy. NFM Filharmonia Wrocławska pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka nagrała bodaj najbardziej znane na świecie opracowanie tego tańca – Bolero Maurice’a Ravela, kompozytora, który poprzez to dzieło w wyjątkowy sposób rozsławił folklor iberyjski.
Płyta ta, obok podkreślenia związków między dwoma stolicami kultury, stanowi kompilację twórczości wrocławskich zespołów. Oprócz dwóch dzieł prezentujących narodową twórczość Polski i Hiszpanii na krążku zamieszczone zostało dziedzictwo Wrocławia. Osiągnięto to przez nagranie utworu pochodzącego ze sporządzonych na Śląsku i przechowywanych we wrocławskim kościele św. Elżbiety kopii dzieł najwybitniejszego kompozytora polskiego baroku – Marcina Mielczewskiego. Dokonał tego wokalno-instrumentalny zespół Wrocław Baroque Ensemble, specjalizujący się w prezentowaniu muzyki dawnej zgodnie z dawnymi praktykami wykonawczymi. Program dopełnia wyjątkowe dzieło zadedykowane specjalnie Chórowi NFM. Zespół zarejestrował pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny napisany dla zespołu utwór Quem diligit anima mea Łukasza Farcinkiewicza. Kompozytor wystąpił także w roli pianisty.
Płyta ukazuje niezwykle szerokie spectrum działalności zespołów NFM, a poprzez zestawienie dzieł prezentujących zarówno twórczość polską, jak i hiszpańską, uformowała także swoisty pomost łączący dwie Europejskie Stolice Kultury 2016: Wrocław i San Sebastián.
Płyta jest częścią projektu wydawnictw zrealizowanych w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Wydano dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.