UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Program:
D. Maslanka II Kwintet dęty
D. Janssens Canto
T. Szeligowski Kwintet na instrument dęte
F. Say Alevi Dedeler Rakı Masasında

Wykonawcy:
LutosAir Quintet:
Jan Krzeszowiec – flet
Wojciech Merena – obój
Maciej Dobosz – klarnet
Mateusz Feliński – róg
Alicja Kieruzalska – fagot

Reżyseria nagrania, montaż, mastering:
Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko

Wydawcy:
NFM, CD Accord (NFM 36, ACD 234)

Kameralistyka postrzegana jest jako najwyższy poziom muzykowania, wymagający od artystów zarówno zdolności solistycznych, jak i umiejętności współpracy, podobnego rozumienia muzyki, twórczej atmosfery, a czasem nawet gotowości pójścia na kompromis. Komponowanie na kwintet, w skład którego wchodzą flet, obój, klarnet, waltornia i fagot, ze względu na niejednorodne brzmienie, zróżnicowane techniki gry i specyfikę poszczególnych instrumentów to spore wyzwanie dla twórców. Dopiero w wieku XX barwy instrumentów dętych zaczęły być postrzegane jako niezwykle inspirujące i wartościowe, a to zaowocowało powstawaniem coraz większej ilości dzieł na taki właśnie skład. W albumie LutosAir Quintet znalazły się dwa utwory pochodzące z drugiej połowy poprzedniego stulecia oraz tyleż samo najnowszych, z XXI wieku. Warto podkreślić, że to właśnie wrocławski zespół dokonał pierwszych polskich premier kompozycji Davida Maslanki, Daana Janssensa oraz Fazila Saya.

Dla muzyków LutosAir Quintet szczególne znaczenie ma taki dobór repertuaru, by cechowała go różnorodność i niebanalność. Obie te wartości znajdujemy już w brzmieniu zespołu, a prezentowane na płycie utwory są dowodem na to, że owa heterogeniczność bez wątpienia stanowi zaletę i gwarantuje słuchaczom niezwykłe bogactwo barw – tym razem w czterech odsłonach.

Agata Adamczyk

Płyta jest częścią projektu wydawnictw zrealizowanych w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Wydano dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie