UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Program:
P. van Eechaute Pièce Sonate pour 4 violoncelles op. 9
L. Forino Preghiere per quattro violoncelli op. 27 nr 3
A. Piatti In Vacanza – Quartettino per Violoncelli
K. Wiłkomirski Ballada and Rapsodia for four cellos
R. Matz Kwartet wiolonczelowy d-moll

Wykonawcy:
Polish Cello Quartet:
Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec – wiolonczele

Reżyseria nagrania, montaż, mastering:
Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko

Wydawcy:
NFM, CD Accord (NFM 41, ACD 237)

Polish Cello Quartet, to zespół założony w 2011 roku przez absolwentów uczelni muzycznych w Łodzi i Katowicach, którzy kontynuowali studia m.in. w Brukseli, Kolonii i Mannheimie. Jedyny tego rodzaju ansambl w Polsce i jeden z niewielu tej klasy w Europie. Od 2014 roku PCQ jest zespołem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Regularnie gości na wrocławskich festiwalach Wratislavia Cantans, Musica Electronica Nova i Jazztopad; Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog w Holandii; Music Masters on Air (MusMA), czyli wspólnej platformie europejskich festiwali reprezentujących nowe kierunki w muzyce współczesnej; poznańskim Festiwalu Muzyki Kameralnej Q’arto Mondi.

Czwórce młodych wirtuozów przyświeca jeden cel: postawić kwartet wiolonczelowy w jednym szeregu z innymi zakorzenionymi w tradycji i okrzepłymi na estradach zespołami kameralnymi. Żeby ten cel osiągnąć, wędrują kilkoma ścieżkami, trzymając się jednak zasady budowania swojego repertuaru z utworów pisanych oryginalnie na kwartet wiolonczelowy – przez kompozytorów obeznanych ze specyfiką instrumentu, jego możliwościami technicznymi i wyrazowymi, przede wszystkim zaś z jego potencjałem „oratorskim” w partnerskiej grze kameralnej.

Czasem wchodzą w rolę niestrudzonych szperaczy, przetrząsających biblioteki, archiwa i katalogi wydawnictw w poszukiwaniu zapoznanych kompozycji na kwartet wiolonczelowy, które dzięki ich zapałowi doczekują się pierwszych wykonań na polskich estradach. Wyposażeni w wiedzę o muzyce minionych dekad i stuleci, z tym większym znawstwem poszerzają swój repertuar o utwory współczesne, przeważnie im dedykowane, autorstwa znakomitych twórców polskich i zagranicznych, wrażliwych i otwartych na sugestie późniejszych wykonawców. Współpracują z wybitnymi muzykami klasycznymi – m.in. z Dominikiem Połońskim i kanadyjskim wiolonczelistą Garym Hoffmanem – i prominentnymi jazzmanami, żeby wymienić choćby nazwiska Tony’ego Malaby’ego i Nate’a Wooleya. Przekazują swoje doświadczenia młodszym entuzjastom: są pomysłodawcami i organizatorami Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej w Nysie, nastawionej na popularyzację gry w wiolonczelowych zespołach kameralnych wśród uczniów i studentów uczelni muzycznych. Polish Cello Quartet to zespół prawdziwych eksploratorów, którzy chcą i potrafią dzielić się swymi odkryciami. Ich pierwsza płyta – pod każdym względem pionierska na polskim rynku fonograficznym – zawiera plon ich odkryć z czasu minionego.

Dorota Kozińska

Płyta jest częścią projektu wydawnictw zrealizowanych w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Wydano dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

RECENZJE

„Nigdy bym nie pomyślał, że cztery wiolonczele mogą osiągnąć takie bogactwo polichromatycznych odcieni. Ani też, że taka kombinacja instrumentów może brzmieć jak orkiestra smyczkowa. Muzykę nagrano w zadziwiająco dobrej jakości dźwięku, z nienaganną równowagą między czterema instrumentami, co pozwala tym skrzącym się wykonaniom uzyskać klarowność i zdecydowany charakter. To wspaniałe nagranie, którym mogę cieszyć się bez końca. Często będę do niego wracać" [Stephen Greenbank, Music Web International].

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie