UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

JUBILEUSZ 10-LECIA CHÓRU NARODOWEGO FORUM MUZYKI


W sezonie artystycznym 2016/2017 Chór Narodowego Forum Muzyki obchodzi jubileusz 10-lecia.

Chór NFM został założony w 2006 r. przez Andrzeja Kosendiaka w ramach Filharmonii Wrocławskiej, która w maju 2014 r. została przekształcona w Narodowe Forum Muzyki. Od początku kieruje nim Agnieszka Franków-Żelazny. Bardzo szybko stał się czołowym zespołem na polskiej scenie muzyki chóralnej. Zdobył uznanie, zgłębiając zarówno bogaty repertuar a cappella, jak i wykonując duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół współpracował z tak znakomitymi dyrygentami, jak Giovanni Antonini, Bob Chilcott, Konrad Junghänel, Jacek Kaspszyk, Jan Łukaszewski, James MacMillan, Jerzy Maksymiuk, Paul McCreesh czy Krzysztof Penderecki.
 
W krótkim czasie swej działalności Chór NFM dał ponad 260 koncertów. Nawiązał współpracę m.in. z Gabrieli Consort, Il Giardino Armonico i Orkiestrą NDR. Wystąpił w Salle Pleyel w Paryżu, Barbican Centre i Royal Albert Hall w Londynie, Gewandhaus w Lipsku oraz na festiwalach Schleswig-Holstein, Gent van Vlaanderen, Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Ankara Music Festival. Oprócz regularnego występowania z innymi zespołami NFM Chór podróżuje po Polsce, koncertując z orkiestrami krajowych filharmonii oraz NOSPR i POR. Wielokrotnie pojawił się na antenie Polskiego Radia oraz w rozgłośniach zagranicznych. Do największych osiągnięć zespołu należą występy podczas licznych prestiżowych festiwali na –  w latach 2009 i 2011 jako pierwszy polski chór zaprezentował się na festiwalu BBC Proms. W roku 2011 otrzymał jedną z trzech głównych nagród festiwalu Barokowe Wieczory w Varaždinie w Chorwacji – Nagrodę Kantor za wykonanie dzieł J.S. Bacha. W czerwcu 2013 miała miejsce pierwsza trasa koncertowa zespołu w USA. W październiku tego samego roku odbył się wspólny koncert Chóru ze światowej sławy grupą The Swingle Singers.
 
Ważną częścią dyskografii zespołu jest seria nagrań pod dyrekcją Paula McCreesha: Grande messe des morts Berlioza (2011, BBC Music Magazine Technical Excellence Award 2012), Eliasz Mendelssohna (2012, Diapason d’Or de l’année 2013) oraz War Requiem Brittena (2013, BBC Music Magazine Award 2014). Albumy a cappella Chóru to Słowa dźwiękiem malowane (2012), The Seeds of Stars z utworami Chilcotta, Miłość na ludowo (2014) oraz najnowsza De profundis (2016). W najbliższych planach nagraniowych zespołu jest kontynuowanie serii z polską muzyką chóralną –  premiera CD pt. Hymnus de caritate zaplanowana jest na 12 marca 2017 r. Na krążku znajdą się specjalnie zamówione, stworzone do fragmentów Pieśni nad Pieśniami utwory autorstwa takich kompozytorów, jak m.in. P. Łukaszewski, A. Chmielewska, J. Krutul, M. Malec i Ł. Farcinkiewicz.


 
SEZON JUBILEUSZOWY CHÓRU NFM (październik 2016 – czerwiec 2017)


9 października 2016 r. odbyło się uroczyste otwarcie sezonu jubileuszowego, podczas którego Chór NFM pod dyrekcją Benjamina Bayla zaprezentował wraz z obchodzącą także 10-lecie Wrocławską Orkiestrą Barokową dzieła Henry’ego Purcella oraz Johanna Sebastiana Bacha.
W najbliższych miesiącach przewidziane jest  dalsze celebrowanie tej wyjątkowej rocznicy – program całego jubileuszowego sezonu Chóru NFM to przekrój jego różnorodnej działalności. W repertuarze znajdą się utwory od baroku po twórczość powstającą współcześnie, w tym jazz, od kompozycji a cappella po wielkie dzieła wokalno-instrumentalne. Członkowie Chóru wystąpią zarówno w składach kameralnych, nierzadko wykonując patie solowe, jak i w dziełach wymagających pełnoobsadowego brzemienia. Ponadto wezmą udział w przedsięwzięciach edukacyjnych Narodowego Forum Muzyki. Należy podkreślić liczne koncerty zaplanowane z zespołami instrumentalnymi Narodowego Forum Muzyki, projekt w ramach cyklu Wielka improwizacja, podczas którego Chór weźmie udział w wykonaniu Invocation Roberta Mitchella, a także koncert a cappella pod dyrekcją Paula McCreesha. Jednym z ważniejszych wydarzeń w sezonie jubileuszowym będzie zaplanowany na 18 grudnia 2016 r. w Sali Głównej KGM Narodowego Forum Muzyki wieczór pt. Barwy dźwięków – kolory tęczy, podczas którego Chór NFM zaprezentuje wraz z instrumentalistami NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, swojej kierownik artystycznej, bardzo rozległy repertuar.


15-LECIE PROJEKTU ŚPIEWAJĄCY WROCŁAW, 10-LECIE PROJEKTU ŚPIEWAJĄCA POLSKA


Idea stworzenia programu powszechnej edukacji chóralnej uczniów szkół ogólnokształcących zrodziła się w 2000 r., a jej pomysłodawcą był Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki. Była ona odpowiedzią na brak w ówczesnych programach szkolnych dostępu do systematycznego i ciągłego kontaktu uczniów ze śpiewem, który jest podstawową i najbardziej przystępną formą muzykowania. I tak w 2001 r. powstał projekt edukacji chóralnej Śpiewający Wrocław, który stał się pilotażowym dla Ogólnopolskiego Programu Rozwoju Chórów Szkolnych Śpiewająca Polska. Program Śpiewająca Polska został zainaugurowany w 2006 r. w Warszawie koncertem 200-osobowego zespołu złożonego z młodych wrocławskich chórzystów. Od początku finansowany był ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz samorządów lokalnych i zarządzany przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie przy pomocy partnera, jakim był Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans (obecnie Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu). Festiwal sprawował opiekę metodyczną i merytoryczną poprzez zespół koordynatorów regionalnych pod kierunkiem Grażyny Rogali- Szczerek – koordynatora ogólnopolskiego. Do współpracy w realizacji Śpiewającej Polski jako koordynatorzy w terenie zapraszani byli czynni chórmistrzowie o znaczącym dorobku w dziedzinie chóralistyki oraz w organizacji wydarzeń chóralnych, często pracownicy naukowo-dydaktyczni polskich uczelni artystycznych. W założeniu Śpiewająca Polska była programem powszechnej edukacji chóralnej, skierowanym do uczniów szkół ogólnokształcących, a jego zadania to m.in.: rozwój osobowości, wrażliwości i wyobraźni poprzez edukację chóralną, poznanie przez młodzież wartościowego repertuaru muzycznego, kontakt chórzystów z wybitnymi artystami-mistrzami, wychowanie dzieci i młodzieży poprzez sztukę, w efekcie edukacja świadomych odbiorców sztuki. Każdego roku do programu przystępowało kilkaset (200–400) chórów szkolnych reprezentujących różne części Polski; edukacją chóralną obejmowano więc corocznie 5000–11000 dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Istotą programu było wsparcie rozwoju chórów szkolnych przez dofinansowanie godzin lekcyjnych, opiekę metodyczną nad pedagogami kierującymi chórami (spotkania dyrygentów z koordynatorami, warsztaty dla prowadzących chóry, wydawanie zbiorów literatury chóralnej) oraz organizowanie innych form działalności, m.in. dorocznych przeglądów chórów szkolnych z udziałem jury i koncertów okolicznościowych. Nadmienić należy, iż mimo założeń każdy region pozostawał autonomiczny programowo. Oprócz przedsięwzięć o zasięgu regionalnym (w sumie w kraju to 200–300 działań rocznie) najbardziej spektakularnymi wydarzeniami w ramach programu były koncerty finałowe Śpiewającej Polski z udziałem najlepszych chórów szkolnych z różnych części kraju. Dawały one młodemu chórzyście szansę poznania ambitnej literatury a cappella i wokalno-instrumentalnej, kontaktu ze znakomitymi wykonawcami, dostarczały niezapomnianych przeżyć artystycznych, a także umożliwiały występy na profesjonalnych estradach kraju.

Od 2015 r. decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Śpiewający Wrocław i Śpiewająca Polska funkcjonują razem z projektem Polski Narodowy Chór Młodzieżowy w ramach Akademii Chóralnej realizującej szeroki program bardzo bogatej oferty edukacyjnej zarówno dla chórów, jak i dyrygentów, a także dla młodych śpiewaków chcących rozwijać się w profesjonalnym śpiewie zespołowym. Instytucją zarządzającą projektem jest Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, a funkcję dyrektora programowego Akademii pełni Agnieszka Franków-Żelazny.


AKADEMIA CHÓRALNA


Akademia Chóralna to projekt stanowiący platformę rozwoju polskiej chóralistyki, począwszy od chórów szkół podstawowych, przez młodzież gimnazjalną, ponadgimnazjalną i akademicką, po przygotowanie młodzieży muzycznie kształconej do śpiewu w zespołach zawodowych.

Doświadczenia zdobyte podczas realizacji programu Śpiewająca Polska i projektu Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, a także obserwacja chóralistyki w różnych częściach Europy pozwoliły na stworzenie projektu stanowiącego wypełnienie luki edukacyjnej w polskim szkolnictwie ogólnokształcącym, a także będącego wsparciem w kształceniu dyrygentów.

Celem nadrzędnym projektu Akademia Chóralna jest rozpowszechnienie śpiewu jako dobra bezdyskusyjnego poprzez stworzenie spójnego programu rozwoju chórów od szkoły podstawowej do zespołu zawodowego. Dbałość o obecność śpiewu w życiu każdego człowieka od najmłodszych lat to misja organizatorów. Wychodzą oni naprzeciw oczekiwaniom zmieniającym się w zależności od wieku – różne przecież są potrzeby dzieci, dorosłych, amatorów, zawodowych śpiewaków. A że właśnie śpiew zespołowy jest najlepszą formą obecności muzyki w życiu, dającą korzyści zarówno artystyczne, jak i psychologiczne oraz społeczne – to właśnie chóry są sposobem na realizację tej misji.

Projekt wspiera nowo powstające zespoły i początkujących dyrygentów, ale też daje możliwość rozwoju osobom doświadczonym, chcącym stale podnosić swój poziom artystyczny.


Na całość projektu składają się m.in. działania wchodzące w skład macierzystych projektów Śpiewająca Polska i Polski Narodowy Chór Młodzieżowy oraz działania łączące i uzupełniające te projekty. Wszystkie powyższe zadania są realizowane w ramach przyjętego na dany rok tematu. Dotyczą także tematów uniwersalnych związanych z metodyką prowadzenia chóru. Tematem edycji 2016 Akademii Chóralnej jest Improwizacja i ruch w śpiewie. Projekty koncertowe uzupełniane są o zajęcia teoretyczne i warsztatowe, wzbogacające wiedzę o repertuarze. Taki sposób przygotowywania się do wykonania muzyki na estradzie stanowić ma wzorzec tworzenia najpełniejszej kreacji artystycznej, wynikającej z połączenia wiedzy i umiejętności.

W roku  2016 w ramach projektu Akademia Chóralna odbędą się dwa koncerty jubileuszowe podsumowujące 15-lecie programu Śpiewający Wrocław i 10-lecie programu Śpiewająca Polska. 12 października 2016 r. o godz. 19:00 w Sali Głównej KGHM Narodowego Forum Muzyki zabrzmiała suita na chór dziecięcy Zagrajmy w muzykę Jana Krutula. Usłyszeliśmy ją w wykonaniu chórów projektu Akademia Chóralna oraz Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod dyrekcją kompozytora.
 
Drugi z koncertów jubileuszowych odbędzie się 27 października o godz. 19:00 w Sali Głównej KGHM Narodowego Forum Muzyki. Tym razem chóry młodzieżowe Akademii Chóralnej z towarzyszeniem kierowników artystycznych zespołów wokalnych, którzy  będą grać na instrumentach perkusyjnych, zaprezentują suitę Rytmy Świata Jacka Sykulskiego. Całość poprowadzi dyrektor programowa projektu Akademia Chóralna, Agnieszka Franków-Żelazny.

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie