UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Cały świat obchodzi 250-lecie narodzin jednego z największych muzyków w historii. Do świętowania zapraszamy w Narodowym Forum Muzyki przez cały sezon artystyczny 2019/2020.

Dwieście pięćdziesiąt lat z twórczością Beethovena to powód do radości. Geniusz z rozwichrzoną czupryną zrewolucjonizował muzykę, łamał reguły kompozycyjne, zaskakiwał, a wręcz szokował słuchaczy, „rozciągał” artystyczne formy, aby uwolnić emocje. Wielki klasyk wiedeński utorował muzyce drogę do romantyzmu. Targany namiętnościami, przeżywający wielkie dramaty (jak choćby utratę słuchu), był do szpiku kości romantykiem, piewcą uroków przyrody, regenerującym się w trakcie spacerów po lesie, marzącym o spokojnym życiu na wsi, choć na co dzień wiódł los artysty freelancera w gwarnej europejskiej stolicy. Znany z łatwego wpadania w złość, zdołał jednak zaskarbić sobie serca wielu przyjaciół, którzy wiernie wspierali go przez całe życie. Życie w gruncie rzeczy samotne, bo mimo łatwości zakochiwania się przejawiał konsekwencję w nierokującym szans na związek wyborze obiektów westchnień. Śledził z uwagą sprawy polityczne i społeczne (a żył w burzliwych czasach), żarliwie popierał hasła rewolucji francuskiej i ideały oświeceniowe.

O skali jego talentu świadczy fakt, że dużą część swych dzieł napisał jako niesłyszący. Nazwanie go gwiazdą kosmicznego formatu nie będzie nadużyciem, bo aż dwa jego utwory dryfują we wszechświecie na statku kosmicznym Voyager, nagrane na płycie z prezentacją ziemskiej cywilizacji. Twórca jest prawdopodobnie najbardziej memogenną postacią w dziejach muzyki klasycznej, stałym gościem mediów społecznościowych. Zresztą do popkultury wdarł się przebojem w latach 70., gdy gwiazdy disco, Walter Murphy i Big Apple Band, zaaranżowali jego symfonię w piosence A Fifth of Beethoven, do której podryguje John Travolta w Gorączce sobotniej nocy. Kompozytor jest też wdzięcznym tematem dla Hollywood i dla wielu z nas będzie mieć zawsze twarz Gary’ego Oldmana z Wiecznej miłości w reżyserii Bernarda Rose’a lub Eda Harrisa z Kopii mistrza Agnieszki Holland.

Kim Ludwig van Beethoven może być dla współczesnych ludzi w 2020 roku? Wielkim symfonikiem, z którego spuścizną będzie musiał zmierzyć się każdy kompozytor biorący tę formę na warsztat? Autorem wpadających w ucho motywów muzycznych, które – choćby z reklam lub kina – zna każdy? Pomyślmy o początku V Symfonii, nazywanym motywem losu pukającego do drzwi, o chóralnym finale IX Symfonii ze słowami Schillerowskiej Ody do radości, spopularyzowanym jako hymn Unii Europejskiej, albo o fortepianowym nokturnie dla niezidentyfikowanej dotąd Elizy – być może najpopularniejszym na świecie sygnale oczekiwania na połączenie telefoniczne. Przede wszystkim Beethoven w 2020 roku jest – tak jak 250 lat temu – wizjonerem, którego dzieła możemy na nowo odczytać w sposób aktualny dla naszych czasów i spraw, twórcą nie tylko inspirującym muzyków XXI wieku, lecz także mającym wiele do przekazania w kwestiach tak ważnych współcześnie, jak przemiany społeczne czy relacja między człowiekiem a przyrodą.

W Narodowym Forum Muzyki świętujemy urodziny geniusza aż 15 koncertami w Cyklu Beethovenowskim. Zabrzmią cztery symfonie (apoteozę natury – VI Symfonię „Pastoralną” – zagra Lithuanian National Symphony Orchestra), ponadto usłyszymy monumentalną Missę solemnis z Chórem NFM oraz kameralistykę, m.in. w wykonaniu Richarda Lina – laureata ostatniego Konkursu Wieniawskiego – oraz Daniela Stabrawy, koncertmistrza Filharmoników Berlińskich, który poprowadzi wrocławskich artystów w rzadko prezentowanej formie muzycznej septetu.

Szczególnie intrygująco zapowiadają się koncerty na instrumentach historycznych. Z NFM Filharmonią Wrocławską, NFM Orkiestrą Leopoldinum i Wrocławską Orkiestrą Barokową wystąpią znakomici soliści, tacy jak Kolja Blacher, Elisabeth Leonskaja.
Na przełomie lutego i marca zapraszamy na Akademię Beethovenowską, podczas której młodzi artyści będą uczyć się interpretacji dzieł mistrza zgodnej z wiedzą na temat wykonawstwa w czasach kompozytora, a publiczność będzie mogła przyjść nie tylko na koncerty, lecz także na wykłady, spotkania z artystami i otwarte próby.

W 2020 roku daj się zaskoczyć Beethovenowi i słuchaj mistrza w NFM!

Cykl Beethovenowski | koncerty w sezonie 2019/2020

28
września 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Beethoven – IX Symfonia
Jubileusz 40-lecia NFM Orkiestry Leopoldinum
25
października 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Tradycja i awangarda
Elisabeth Leonskaja
26
października 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
W hołdzie mistrzowi
Kolja Blacher
Ostatnie miejsca: 45
13
grudnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Potęga absolutu
„Missa solemnis”
06
lutego 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Fantazja na skrzypce
Richard Lin
07
lutego 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Lithuanian National Symphony Orchestra
 
20
lutego 2020 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Septet Beethovena
 
06
marca 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Zderzenie tradycji
 
15
marca 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
NDR Radiophilharmonie
 
27
marca 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Muzyka absolutna
 
05
kwietnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Dźwiękowa wyobraźnia
Lutosławski Quartet
23
maja 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Ku dojrzałości
Imogen Cooper
05
czerwca 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Cesarski koncert fortepianowy
Jonathan Biss
14
czerwca 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Potrójny koncert
Michael Brown
19
czerwca 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Sen o Atenach
 

Akademia Beethovenowska 2020

27
lutego 2020 | czwartek
godz. 19:00
Akademia Beethovenowska
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Sonaty skrzypcowe
Akademia Beethovenowska
28
lutego 2020 | piątek
godz. 19:00
Akademia Beethovenowska
NFM, Sala Główna
Rewolucja w muzyce
Akademia Beethovenowska
29
lutego 2020 | sobota
godz. 19:00
Akademia Beethovenowska
NFM, Sala Czerwona
Drogi do Beethovena | The Butter Quartet
Akademia Beethovenowska
01
marca 2020 | niedziela
godz. 19:00
Akademia Beethovenowska
NFM, Sala Główna
Fidelio
Koncert finałowy Akademii Beethovenowskiej

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie