Hina Maeda / fot. Leszek Zadoń
Koncerty kameralne
Recital skrzypcowy Hiny Maedy
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

H. Wieniawski Polonez D-dur op. 4
K. Penderecki II Sonata na skrzypce i fortepian
H. Wieniawski Romance sans paroles et rondo élégant op. 9
K. Szymanowski Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 9

Wykonawcy:

Hina Maeda – skrzypce
Michał Francuz – fortepian

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 70 zł

Jedną z cech wyróżniających najlepszych muzyków jest zdolność ukrycia, jak wielkiego wysiłku wymaga gra na instrumencie na poziomie mistrzowskim. „W przypadku Japonki Hiny Maedy” – pisał niedawno Ruch Muzyczny – „nie  tylko nie odczuwa się najmniejszego trudu, lecz także ulega się przeogromnej radości z gry”. Znakomita skrzypaczka, triumfatorka ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, a także laureatka I miejsca i nagrody publiczności w Tokijskim Konkursie Muzycznym w 2020 roku zaprezentuje polski repertuar: utwory patrona konkursu, który przyniósł jej największą sławę, a także sonaty Karola Szymanowskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Przy fortepianie towarzyszyć jej będzie Michał Francuz.

Trudno w to uwierzyć, ale Poloneza D-dur Henryk Wieniawski szkicował już w 1849 roku, a więc kiedy miał czternaście lat. Ten efektowny, choć krótki utwór powstał z inspiracji Karola Lipińskiego, którego młody wirtuoz poznał rok wcześniej. Dzieło ostateczną formę przybrało prawdopodobnie w 1850 roku. Irena Poniatowska pisała o nim: „Wieniawski wykazał się tu twórczą samodzielnością i dojrzałością, zarazem uchwycił pewien narodowy rys poloneza – tchnącego bohaterskim duchem i pełnego rozmachu, nasyconego wirtuozerią, obfitującego w kontrasty i dramatyczne momenty”. Salonowe Romans i rondo wirtuoz skomponował tylko nieco później – w 1852 roku, w trakcie wspólnego z bratem Józefem tournée w Rosji.

Dwaj wielcy polscy kompozytorzy XX wieku stworzyli swoje sonaty na skrzypce i fortepian jakby na otwarcie i zamknięcie stulecia. Karol Szymanowski swoją Sonatę napisał w 1903 roku. To dzieło pełne młodzieńczej energii dwudziestojednoletniego artysty. Jest ono jednocześnie dość zachowawcze pod względem zastosowanych środków, dzięki czemu zyskało przychylność konserwatywnej polskiej krytyki i przeciwstawiane było przez nią jego późniejszym, bardziej nowatorskim kompozycjom, co rozdrażniało samego twórcę. Krzysztof Penderecki swoją II Sonatę na skrzypce i fortepian napisał w 1999 roku na zamówienie Anne-Sophie Mutter. Jest to jedno z tych dzieł w dorobku artysty, w których osoba znająca wyłącznie jego najsłynniejszą twórczość, a więc tę pochodzącą z lat 50. i 60., mogłaby go nie rozpoznać. Styl tej pięcioczęściowej kompozycji z nastrojowym Nokturnem w części środkowej bywa porównywany do dźwiękowego świata Dymitra Szostakowicza.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Fritz Kreisler: a Recital from Vienna
Benjamin Schmid / Andrea Linsbauer
07.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Barwy fletu
Carlos Bruneel / Lutosławski Quartet
14.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Das Wohltemperierte Klavier
Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
04.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Impresje na sopran i altówkę
Aleksandra Kubas-Kruk / Szymon Kruk
18.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Wajnberg Trio
Sałajczyk / Krzeszowiec / Dobrowolski
21.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się