UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
09
Września 2019
poniedziałek
godz. 19:00
bazylika mniejsza pw. św. Jana Apostoła i Ewangelisty
ul. Zamkowa 1, 56-400 Oleśnica

Hymny Kościoła koptyjskiego

Wykonawcy:

Michael Ghattas – dyrygent
Radi Morcos – kantor
Coptic Orthodox Church Choir of Sacred Music

Program:

Hymny Kościoła koptyjskiego

 

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Coptic Orthodox Church Choir of Sacred Music / fot. archiwum zespołu

Aura mistycyzmu spowija muzykę koptyjską – piękną, przebogatą i egzotyczną dla europejskiego ucha. Jej tradycja sięga prawdopodobnie kilku tysiącleci wstecz. W tej przekazywanej wyłącznie ustnie jednej z najstarszych muzycznych kultur chrześcijaństwa odnaleźć można ślady dziedzictwa imperium starożytnego Egiptu. Dziś wzbudza zainteresowanie wśród miłośników śpiewu jednogłosowego, Europejczycy podpatrują wokalne mistrzostwo koptyjskich kapłanów i świeckich. 

Prawie cała liturgia koptów jest śpiewana. Zwykła niedzielna msza trwa przynajmniej trzy godziny, a w święta nawet sześć. Używa się trzech języków: koptyjskiego, arabskiego i greckiego. Koptyjski to ostatni etap rozwoju języka faraonów, wymarły praktycznie od XIII w., uważany za uroczysty i wybierany do modlitwy w święta. Arabski jest obecnie językiem ojczystym większości wiernych. Pierwszym językiem koptów był grecki – do dziś jest on używany w krótszych aklamacjach. W początkach naszej ery słowo „Kopt” oznaczało Egipcjanina. Kraj nad Nilem był wtedy rzymską prowincją, należącą kulturowo do świata hellenistycznego. Do jej ówczesnej stolicy, Aleksandrii, dopłynął w 42 r. św. Marek i rozpoczął chrystianizację. W 451 r. z powodu sporu doktrynalnego na soborze chalcedońskim większość wiernych w Egipcie oddzieliła się od reszty chrześcijan i nazwała się „ortodoksyjnymi” (od greckiego orthos, znaczącego ‘prawowierny’) – nie należy mylić Koptyjskiego Kościoła Ortodoksyjnego z Kościołem prawosławnym. Trzy wieki później Egipt został opanowany przez muzułmańskich najeźdźców i chrześcijanie stali się mniejszością represjonowaną po dziś dzień.

To tradycja starożytnego Egiptu ukształtowała charakter muzyki koptyjskiej. Mimo wielosetletniej dominacji Arabów kultura koptów oparła się ich wpływom. W efekcie długiej izolacji egipscy chrześcijanie zachowali swój ryt i muzykę niemal niezmienione od starożytności. Melodie są bogato ornamentowane melizmatami i improwizacjami. Melizmaty są charakterystyczne dla całego Bliskiego Wschodu – kantor może śpiewać jedną sylabę przez kilka minut. Przeciąganie samogłosek prawdopodobnie wzięło się od szczególnego znaczenia kultowego nadanego im w starożytnym Egipcie. W trakcie improwizacji ksiądz lub kantor spontanicznie „krąży” wysokością dźwięku wokół centralnego tonu. Pieśniom towarzyszą metalowe instrumenty perkusyjne – trójkąt i cymbały (nie przypominają one znanych w Polsce strunowych cymbałów, są podobne do talerzy perkusyjnych). Kościoły wypełnia charakterystyczny brzęk i efektowna plątanina rytmów.

Warto wsłuchać się w niuanse wysokości dźwięku nieznane ludziom Zachodu. Koptowie śpiewają mikrotonami, nie stosują podziału na tryb durowy i molowy. Większość hymnów została zbudowana na nie więcej niż pięciu tonach, a różnice wysokości między dwoma następującymi po sobie dźwiękami rzadko przekraczają cztery tony. Usłyszymy Hymn pokoju towarzyszący m.in. procesji na początku ślubu oraz liturgii z udziałem biskupa. Hymn trzech młodzieńców odmawiany w trakcie liturgii godzin odwołuje się do historii z Księgi Daniela o trzech młodych Żydach w niewoli babilońskiej, którzy za odmowę czczenia pogańskiego bóstwa zostali wrzuceni do rozpalonego pieca, ale uratował ich anioł. Hymn Golgoty, kończący nabożeństwo w Wielki Piątek, to melodia staroegipska używana w tracie balsamowania i składania do grobu ciał faraonów, do której ułożono chrześcijańskie słowa. W czasie śpiewu najstarszy kapłan bierze ikonę złożenia do grobu lub ikonę ukrzyżowania, owija ją w biały len, umieszcza na zawiniątku krzyż i dokonuje jego symbolicznego pogrzebania w kwiatach i pachnących olejach – tak jak zgodnie z żydowskimi zwyczajami pochowano Jezusa. Zabrzmią także inne hymny i Alleluja. Tę niezwykłą orientalną muzykę wykona oficjalny chór Koptyjskiego Kościoła Ortodoksyjnego. Wielu z jego członków jest kantorami w świątyniach w Kairze.

Cennik:

Wstęp wolny


Podobne wydarzenia

06
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
Szczawno-Zdrój
07
września 2019 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
Hymny Kościoła koptyjskiego
Bielawa
07
września 2019 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
Bazylika Wniebowzięcia NMP
W cieniu Świętej Góry Athos | Greek Byzantine Choir
Krzeszów
Ostatnie miejsca: 24
08
września 2019 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans w regionie
Akademia Rycerska, Sala Królewska
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
Legnica
08
września 2019 | niedziela
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza Nawiedzenia NMP
Hymny Kościoła koptyjskiego
Bardo
09
września 2019 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja
W cieniu Świętej Góry Athos | Greek Byzantine Choir
Bolesławiec
11
września 2019 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kolegiata Wniebowzięcia NMP
Śródziemnomorska mozaika | chorał mozarabski
Głogów
12
września 2019 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
Centrum Kultury i Sztuki „Muza”
Pieśni z lasów i pól
Nowogrodziec
13
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. św. Andrzeja Apostoła
Pieśni z lasów i pól
Środa Śląska
13
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła
Alessandro Scarlatti – dzieła odnalezione
Syców
14
września 2019 | sobota
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w regionie
kościół pw. św. Jana Chrzciciela
Sud, sud – muzyczna podróż z Rzymu za Morze Śródziemne
Krotoszyn
15
września 2019 | niedziela
godz. 18:30
Wratislavia Cantans w regionie
bazylika mniejsza św. św. Apostołów Piotra i Pawła
Weneckie inspiracje
Strzegom

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie