Koncerty organowe
Recital organowy Marcina Szelesta
19.04
śr.
19:30
NFM, Sala Główna
Program:

Dies resurrectionis

O. Messiaen Les mains de l’abîme z Livre d’orgue
J. Langlais Incantation pour un jour saint op. 64
Anonim Introitus: Resurrexi (tabulatura organowa z kościoła św. Elżbiety we Wrocławiu, Bohn MS 102) – 2 wersety
J.L. Krebs Christ lag in Todesbanden z Clavier Übung – 3 wersety
A. Banchieri La battaglia z L’Organo suonarino op. 25
S. Preston Alleluyas
A. Hakenberger Congratulamini mihi (intawolacja z tabulatury braniewsko-oliwskiej, ok. 1610–1630)
J.S. Bach Christ lag in Todes Banden BWV 718
H. Praetorius Hymnus in festa resurrectionem: Vita sanctorum – 2 wersety
Ch. Tournemire Improvisation sur le „Te Deum” z Cinq improvisations pour orgue reconstituées par Maurice Duruflé
O. Messiaen Chants d’oiseaux z Livre d’orgue

Wykonawcy:

Marcin Szelest – organy

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 55 zł

Repertuar recitalu organowego Marcina Szelesta wypełnią dzieła czołowych twórców literatury organowej, w tym m.in. Johanna Sebastiana Bacha i Charles’a Tournemire’a. Koncert otworzą i zwieńczą utwory Oliviera Messiaena, zaś pomiędzy nimi zabrzmi szereg kompozycji pochodzących z katalogu dzieł niemieckich i włoskich artystów.   

Messiaen tworzył swą Livre d’orgue na początku lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Ze względu na niezwykłą wartość artystyczną oraz miejsce i znaczenie w twórczości artysty porównuje się ją do ostatniego dzieła Johanna Sebastiana Bacha – Die Kunst der Fuge. Poszczególne ogniwa Livre d’orgue miały powstawać w różnym czasie i okolicznościach, co przejawia się w ich budowie formalnej. Niektóre z nich powstały podczas pobytu kompozytora w Paryżu czy w Alpach. Podczas koncertu zabrzmią Les mains de l’abîme oraz Chants d’oiseaux stanowiące kolejno trzeci i czwarty ustęp zbioru. Spośród francuskiej literatury organowej w programie koncertu znalazły się także kompozycje Charles’a Tournemire’a oraz jego ucznia – Jeana Langlais’go. 

„Legł Chrystus w śmierci pętach” – to słowa rozpoczynające kantatę Johanna Sebastiana Bacha skomponowaną na niedzielę Wielkanocną. Jej bazę stanowi chorał napisany przez Marcina Lutra w 1524 roku na podstawie łacińskiej sekwencji Victimae paschali laudes z XI wieku. Podczas recitalu solista wykona ją w wersji organowej. Usłyszymy również Christ lag in Todesbanden z Clavier Übung kształcącego się pod okiem mistrza – Johanna Ludwiga Krebsa. Tematyka sakralna pojawi się również w Hymnus in festa resurrectionem: Vita sanctorum północnoniemieckiego kompozytora działającego na przełomie późnego renesansu i wczesnego baroku, Hieronymusa Praetoriusa. Ponadto artysta przywoła Introitus: Resurrexi anonimowego autorstwa, Congratulamini mihi Andreasa Hakenbergera, La battaglię z obszernego, siedemnastowiecznego zbioru L’organo suonarino op. 25 Adriano Banchierego, a także Alleluyas legendarnego brytyjskiego wirtuoza organów – Simona Prestona.

 

 

 

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się