Tasto Solo, fot. archiwum zespołu
Wratislavia Cantans on tour
Buxheimer Orgelbuch. Marian Liturgy: Das Salve - Świdnica
17.09.2015
Thu.
7:00 PM
Kościół Pokoju
Programme:

Antiphon: Beata viscera
Kyrieleyson Angelicum [Bux]
Maria tusolacium [Bux]
Praeambulum super F [Loch – Bux]
Virginalis flos vernalis (Languir en mille destresse) [Loch]
Alleluia (Bonus tenor) [Wroc]
   
Introit: Salve sancta Parens [Bux]
Kyrieleyson de Sancta Maria Virgine [Bux]
Gloria de Sancta Maria [Bux]
Offertorium: Diffusa est [Clm 14013]
Sanctus [Win]
Veni Virgo [Bux]

Benedicite [Loch]
Antiphon: Salve Regina [Bux]
Ave tota casta (Portugaler) [Clm 14274]
Antiphon: Ave Regina caelorum [Bux]
Magnificat [Bux]
Praeambulum super D [Bux]
Benedicamus Domino (Mit ganczem) [Bux]

Performers:

Tasto Solo:
Guillermo Pérez – organetto and artistic direction
David Catalunya – clavisimbalum
Andrés Alberto Gómez – organ
Reinhild Waldek – Gothic harp
Barbara Zanichelli, Annie Dufresne – sopranos
Pau Marcos – fiddle

Venue:
Kościół Pokoju
pl. Pokoju 6, Świdnica

Mistrz nad mistrzami, Conrad Paumann, zasłynął nie tylko jako wirtuoz, kompozytor i nauczyciel, był także znawcą budowy organów, mimo że od dziecka był niewidomy. Ponieważ sam nie mógł zapisać swoich kompozycji, znamy jedynie część jego dzieł, zanotowaną przez innych artystów. Dorobek piętnastowiecznego mistrza – nazywanego ojcem niemieckiej muzyki na instrumenty klawiszowe – upowszechniany jest dziś przede wszystkim przez mistrzowski zespół Tasto Solo.

Odkrywanie twórczości późnego średniowiecza wymaga dociekań muzykologicznych, wnikliwych badań nad budową gotyckich instrumentów, ale także eksperymentowania. „Improwizacja była kluczowym elementem estetyki muzycznej od końca XIV wieku – mówi Guillermo Pérez, założyciel Tasto Solo. – Nauka gry oznaczała naukę improwizacji, tak jak czytanie tabulatury zakładało możliwość krytyki, przerabiania, upiększania utworu. Wykonawca był do tego tak samo uprawniony jak kompozytor”. Nic dziwnego, że każdy występ Tasto Solo jest spektaklem. Program ma linię dramaturgiczną, artyści improwizują w rozbudowanych solówkach, dialogują, wymieniają się pomysłami.

Zespół zdobył sławę właśnie dzięki repertuarowi z muzyką Paumanna i jemu współczesnych. Kompozycje przetrwały do naszych czasów w manuskryptach Lochamer Liederbuch i Buxheimer Orgelbuch. Pierwszy zbiór nazwę zawdzięcza notatce na jednej ze stron: „Ten śpiewnik należy do Wolfeina z rodzinyh Lochamów”, zaś druga księga – z utworami organowymi – aż do XIX wieku znajdowała się w klasztorze w Buxheim w Szwabii. Dzieła w trakcie Wratislavii zabrzmią na clavisimbalum, organach, harfie gotyckiej i przede wszystkim na portatywie, na którym zagra Guillermo Pérez. Instrument (znany też pod włoską nazwą organetto), wygląda jak miniaturowe organy – tak małe, że można je zawiesić na pasku i nosić na szyi, grając np. w trakcie procesji. W odróżnieniu od właściwych organów na portatywie można przyciskać klawisze tylko pojedynczo – tasto solo.

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

Like most websites, we use cookies to facilitate online booking and to ensure we give you the best possible experience on our website. If you continue without changing your settings, we'll assume you're happy to receive cookies. You can learn more about changing your settings in our Privacy Policy. Learn more

Accept & close
Newsletter Melomana
We announce new concerts, we remind you about the start of ticket sales, we let you know about the last vacancies
Register