UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
20
Marca 2020
piątek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

W rytmie tańca | odwołane

Wykonawcy:

George Tchitchinadze – dyrygent
Tomasz Strahl – wiolonczela
Polish Cello Quartet
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:

W.A. Mozart Pięć kontredansów KV 609
M. Górecki – Sinfonia concertante na pięć wiolonczel i orkiestrę (prawykonanie, zamówienie Narodowego Forum Muzyki i Polskiej Filharmonii Bałtyckiej)
***
J.S. Bach / O. Respighi Three Chorale Preludes P. 167
R. Strauss Suita z opery Kawaler srebrnej róży op. 59, TrV 227

 

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Sinfonia concertante na pięć wiolonczel i orkiestrę Mikołaja Góreckiego pochodzi z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

   

George Tchitchinadze / fot. Łukasz Rajchert

Podczas wieczoru zabrzmią trzy atrakcyjne kompozycje, w których pojawiają się taneczne rytmy. Koncert będzie także okazją, by posłuchać prawykonania nowego utworu Mikołaja Góreckiego, napisanego specjalnie na zamówienie Narodowego Forum Muzyki i Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Wykona go pięciu wiolonczelistów – Tomasz Strahl i Polish Cello Quartet.

Kontredans był zbiorowym tańcem towarzyskim, który co prawda pochodził z Anglii, ale wielką popularność zyskał we Francji pod koniec XVIII stulecia i był chętnie tańczony przez przedstawicieli wszystkich klas społecznych. Pięć kontredansów KV 609 Wolfganga Amadeusa Mozarta z 1787 roku znajduje się na marginesie dorobku tego twórcy, ale pokazuje, że zdarzało mu się pisać również muzykę użytkową, która w jego czasach cieszyła się popularnością. Pierwszy z tych tańców kompozytor oparł na melodii arii Non più andrai z opery Wesele Figara. Jeśli wierzyć relacjom współczesnych, sam Mozart także często i chętnie tańczył.

W pierwszej połowie XX wieku organowa twórczość Johanna Sebastiana Bacha nie była tak powszechnie znana jak obecnie. Wielu kompozytorów i dyrygentów aranżowało więc jego dzieła na orkiestrę w celu ich popularyzacji. Do twórców tych należał włoski kompozytor Ottorino Respighi, który szczególnie chętnie szukał inspiracji w muzyce epok minionych. Jego opracowanie trzech preludiów chorałowych lipskiego kantora pochodzi z 1930 roku. Przygotowane przez niego wersje Nun komm, der Heiden Heiland, Meine Seele erhebt den Herren i Wachet auf, ruft uns die Stimme charakteryzują się ciepłym, miękkim i gęstym brzmieniem niosącym skojarzenia z tradycją romantyczną.

W swojej operze Kawaler srebrnej róży Richard Strauss także zerknął w przeszłość, ale niezbyt odległą. Inspiracją była dla niego bowiem muzyka i atmosfera Wiednia przełomu XIX i XX wieku, przede wszystkim walce i inne tańce pisane przez kompozytorów z rodziny Straussów (notabene z nim niespokrewnionej). Artysta nawiązał do tej stylistyki w twórczy sposób, zachował swoją indywidualność, jednocześnie trafnie oddając nastrój inspirujących go czasów.

NFM dla rodziców:

Oglądaj

Zapowiedź sezonu

Podobne wydarzenia

05
czerwca 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Cesarski koncert fortepianowy | odwołane
Jonathan Biss
07
czerwca 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Turniej wirtuozów | odwołane
West Side Sinfonietta
12
czerwca 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Cztery pory roku
 
13
czerwca 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
„Eliasz” | Zakończenie sezonu symfonicznego | odwołane
 
14
czerwca 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Potrójny koncert | odwołane
Michael Brown
19
czerwca 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej
 
19
czerwca 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Sen o Atenach | odwołane
 
20
czerwca 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie