UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
13
Czerwca 2020
sobota
godz. 18:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

„Eliasz” | Zakończenie sezonu symfonicznego | odwołane

Wykonawcy:

Giancarlo Guerrero – dyrygent
Giselle Allen – sopran
Marianne Beate Kielland – mezzosopran
Rainer Trost – tenor
Andrew Foster-Williams – bas
Chóry Akademii Chóralnej
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:

F. Mendelssohn Bartholdy Eliasz op. 70

Giancarlo Guerrero / fot. Łukasz Rajchert

Felix Mendelssohn Bartholdy zafascynowany był muzyką epoki baroku, nic więc dziwnego, że pisząc wielkie dzieła chóralne, wzorował się na oratoriach Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Händla. Jednakże Eliasz, późne arcydzieło kompozytora, nosi też piętno jego własnego, rozpoznawalnego stylu.

Zgodna z duchem epoki romantyzmu jest użyta w tym utworze obsada. Mendelssohn zażyczył sobie bowiem aż ośmiu solistów śpiewaków, dużego chóru, a także rozbudowanej orkiestry wzmocnionej brzmieniem aż trzech rodzajów puzonów, ofiklejdy (prototypu tuby) i organów. Kompozytor myślał o napisaniu dzieła inspirowanego historią starotestamentowego proroka Eliasza już pod koniec lat 30., jednak ostatecznym impulsem do rozpoczęcia prac stało się zamówienie złożone przez organizatorów Birmingham Triennial Music Festival. Prawykonanie nowego utworu odbyło się w sierpniu 1846 roku pod batutą kompozytora. Eliasz spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony publiczności, ale najwyraźniej nie zadowolił twórcy, który zdecydował się na wprowadzenie do oratorium szeregu poprawek. W kwietniu następnego roku zaprezentował jego zrewidowaną wersję w obecności królowej Wiktorii i księcia Alberta, którym utwór bardzo przypadł do gustu, co ugruntowało jego wielką popularność na Wyspach. Jedną z dwóch partii sopranowych Mendelssohn pisał z myślą o sławnej śpiewaczce Jenny Lind, z którą blisko się przyjaźnił i którą zachwycona jej głosem krytyka nazywała „szwedzkim słowikiem”. Jednak artystka nie mogła wziąć udziału w prawykonaniu, a napisaną dla siebie partię po raz pierwszy zaśpiewała w 1848 roku, już po śmierci kompozytora.

Na początku XX wieku Eliasz popadł w zapomnienie. W ostatnich latach dzieło to powraca jednak do łask i przyjmowane jest z entuzjazmem jako jeden z najciekawszych utworów epoki romantyzmu.


 

NFM dla rodziców:

Oglądaj

Zapowiedź sezonu

Podobne wydarzenia

03
października 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Muzyka nocy
Inauguracja sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum
Ostatnie miejsca: 4
04
października 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Wielki Jubileusz. 75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
 
Ostatnie miejsca: 3
09
października 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Oda do radości – Jordi Savall
Le Concert des Nations
18
października 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Koncerty Händla
Inauguracja sezonu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
21
października 2020 | środa
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Piotr Beczała | Polska Filharmonia Kameralna Sopot
Gala operowa | koncert przeniesiony
Ostatnie miejsca: 32
23
października 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Bomsori Kim i NFM Filharmonia Wrocławska
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
06
listopada 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Dialog z Mozartem
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
07
listopada 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Trzy pokolenia
Gośka Ipshording / NFM Orkiestra Leopoldinum
13
listopada 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Fantazja Carmen
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
21
listopada 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Święta muzyki
Wrocław Baroque Ensemble
22
listopada 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Duczmal i Amadeus
 
27
listopada 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
J.S. Bach – kantaty
Jubileusz Andrzeja Kosendiaka
28
listopada 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Serenata notturna
 
04
grudnia 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Wariacje rokoko
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
05
grudnia 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Baeva gra Mendelssohna
 
06
grudnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Canticum canticorum
Wrocław Baroque Ensemble
11
grudnia 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Muzyczne wyznanie
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
13
grudnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Souvenir de Florence
Soliści NFM Orkiestry Leopoldinum
18
grudnia 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia bohaterska
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
20
grudnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Oratorium na Boże Narodzenie
Wrocławska Orkiestra Barokowa
27
grudnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Świąteczne kantaty
Wrocław Baroque Ensemble

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie