UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
07
Marca 2020
sobota
godz. 18:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Święto kobiet

Wykonawcy:

Joseph Swensen – dyrygent
Thomas Bowes – skrzypce
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:

G. Pstrokońska-Nawratil ICE-LAND
S. Gubajdulina Refleksje na temat B-A-C-H (Christian Danowicz, Magdalena Ziarkowska-Kołacka, Marzena Malinowska, Marcin Misiak)
T. Musgrave Lamenting with Ariadne na altówkę i zespół kameralny (solo: Michał Micker)
***
G. Bacewicz Koncert na orkiestrę smyczkową
K. Saariaho Nocturne na skrzypce solo (solo: Thomas Bowes) 
E. Alberga  II Koncert skrzypcowy „Narcissus” – prawykonanie (solo: Thomas Bowes)

 

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Thomas Bowes / fot. Benjamin Ealovega

Przypadający 8 marca Dzień Kobiet to świetna okazja, aby przyjrzeć się bliżej dorobkowi artystycznemu wybitnych kompozytorek tworzących w wieku XX i na początku XXI stulecia. Okazja jest tym lepsza, że to dzieła zróżnicowane i niezwykle oryginalne.

Związana z Wrocławiem kompozytorka Grażyna Pstrokońska-Nawratil jest autorką licznych kompozycji instrumentalnych. Należy do nich także ICE-LAND, dzieło przeznaczone na smyczki i harfę amplifikowaną, napisane w 2011 roku. Inspiracją do jego powstania była wizyta artystki nad Dettifoss, potężnym islandzkim wodospadem, który zainspirował także Ridleya Scotta. Reżyser zdecydował się sfilmować przy nim pierwszą scenę swojego Prometeusza.

Sofia Gubajdulina to rosyjska kompozytorka pochodzenia tatarskiego. Inspiracją do napisania w 2002 roku Refleksji na temat B-A-C-H był dla niej czterodźwiękowy tytułowy motyw reprezentujący autora Koncertów brandenburskich. Szkocka kompozytorka Thea Musgrave chętnie sięga w swojej twórczości do tradycji antycznej. Dzieje się tak również w poruszającym dziele Lamenting with Ariadne, w którym tytułową bohaterkę symbolizuje muzyczny motyw wykonywany przez altówkę solo. Żalu i złości protagonistki z powodu nagłego wyjazdu Tezeusza nie są w stanie ukoić towarzyszący jej przyjaciele. Zmiana tempa i nastroju utworu następuje dopiero z chwilą pojawienia się pochodu Dionizosa, reprezentowanego przez dźwięk trąbki. Nawet Ariadna daje się porwać, a kulminację dzieła stanowi ekstatyczny duet dwóch solowych instrumentów.

Twórczość Grażyny Bacewicz przynależy do nurtu neoklasycznego. Koncert na orkiestrę smyczkową powstał w 1948 roku. To zwięzły, trzyczęściowy utwór, w którym na pierwszy plan wysuwa się wyrazista, żywa rytmika, wskazująca też na ludowość jako źródło inspiracji. Fińska kompozytorka Kaija Saariaho przyszła na świat i wykształciła się w Helsinkach, ale ogromny wpływ mieli na nią francuscy przedstawiciele spektralizmu. Jej Nocturne jest krótką, ekspresyjną kompozycją, zadedykowaną pamięci Witolda Lutosławskiego. Artystka wykorzystała wątki z tego utworu w pisanym w tym samym czasie koncercie skrzypcowym Graal Théâtre. Eleanor Alberga urodziła się na Jamajce. Przez długi czas była znana głównie jako pianistka, jednak w pewnym momencie swojego życia uznała, że chce całkowicie poświęcić się komponowaniu. Jednym z najbardziej cenionych utworów kompozytorki jest ukończony w 2001 roku Koncert skrzypcowy. Wrocławska publiczność będzie miała zaszczyt wziąć udział w prawykonaniu drugiego utworu z tego gatunku, napisanego przez Albergę.

 


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
30 PLN
15 PLN

Oglądaj

Joseph Swensen | zapowiedź

Podobne wydarzenia

26
lutego 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia niedokończona
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
05
marca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Tchumburidze gra Dvořáka
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
07
marca 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Milonga del ángel
Koncert z okazji Dnia Kobiet
12
marca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Lisiecki gra Mozarta
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
13
marca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Cherubini – Requiem
A. Kosendiak / NFM Orkiestra Leopoldinum
19
marca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Beethoven – I Symfonia
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
26
marca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Pulcinella
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
27
marca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Rozświetlona noc
NFM Orkiestra Leopoldinum
30
marca 2021 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Pasja wg św. Jana
Julia Lezhneva

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie