UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
23
Maja 2020
sobota
godz. 18:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Ku dojrzałości | odwołane

Wykonawcy:

Joseph Swensen – dyrygent
Imogen Cooper – fortepian
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:

L. van Beethoven I Koncert fortepianowy C-dur op. 15
***
L. van Beethoven XIV Kwartet smyczkowy cis-moll op. 131 (aranż. na orkiestrę: J. Swensen)


Imogen Cooper / fot. Sim Canetty-Clarke

Program koncertu jest intrygujący, pozwoli bowiem spojrzeć na twórczość Ludwiga van Beethovena z perspektywy dwóch dzieł usytuowanych na biegunach jego twórczości. Najpierw zabrzmi klasycyzujący, utrzymany w tradycyjnych ramach koncert, potem zaś radykalnie odmienny, późny kwartet, dzieło odważne i ekstrawaganckie.
 
Chociaż Koncert C-dur op. 15 jest znany jako pierwszy z koncertów fortepianowych tego kompozytora, napisany został już po II Koncercie B-dur. Zwyczajowo utrwalona numeracja wzięła się z kolejności publikacji tych utworów, przez którą przyjęto także sprzeczną z datami powstania numerację owych dzieł. Koncert C-dur wykazuje jeszcze wpływy twórczości Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta. Jest pogodny w nastroju, wyważony pod względem proporcji, utrzymany w tradycyjnym trzyczęściowym schemacie formalnym. Wyrazistą osobowość Beethovena zdradzają odważne momentami pomysły harmoniczne. Pierwszym odtwórcą błyskotliwej i wirtuozowskiej partii solowej był sam kompozytor, który prawykonał koncert w 1800 roku w Wiedniu.

Należący do późnego etapu twórczości Beethovena XIV Kwartet smyczkowy cis-moll op. 131 powstał w roku 1826, na rok przed śmiercią autora. To siedmioczęściowe, monumentalne dzieło stawia przed wykonawcami i odbiorcami poważne wymagania percepcyjne. Zmusza do skupienia, jednak oferuje słuchającym wielką emocjonalną głębię i oszałamiające zróżnicowanie nastrojów. Całość rozpoczyna się utrzymaną w wolnym tempie, poważną i surową fugą. Zjawiskowe pod względem brzmieniowym epizody zawiera szybka część piąta – Scherzo. Beethoven każe pod koniec tego odcinka grać muzykom przy podstawku (sul ponticello), co pozwala uzyskać charakterystyczny, ostry i metaliczny dźwięk, który w połączeniu z szybkim tempem daje wrażenie iskrzenia. Kwartet wieńczy dramatyczny, pełen napięcia finał, w którym kompozytor wydaje się raczej stawiać kolejne pytania niż udzielać odpowiedzi. „Co nam w ogóle zostało do napisania?”, miał zapytać Franz Schubert po wysłuchaniu tego dzieła.

Oba utwory z powodzeniem przetrwały próbę czasu, a dzięki swojej odmienności stanowią też świadectwo wielkiego zróżnicowania spuścizny Beethovena.

Cykl koncertów:

Oglądaj

Joseph Swensen | zapowiedź

Podobne wydarzenia

14
sierpnia 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Zdunik & Mykietyn
Bassem Akiki / Marcin Zdunik
03
października 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Muzyka nocy
Inauguracja sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum
04
października 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Wielki jubileusz – 75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
 
18
października 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Koncerty organowe Händla
Inauguracja sezonu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
23
października 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Bomsori Kim i NFM Filharmonia Wrocławska
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
06
listopada 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Dialog z Mozartem
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
07
listopada 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Trzy pokolenia
Gośka Ipshording / NFM Orkiestra Leopoldinum
13
listopada 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Fantazja Carmen
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
21
listopada 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Święta muzyki
Wrocław Baroque Ensemble
22
listopada 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Duczmal i Amadeus
 
27
listopada 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
J.S. Bach – kantaty
Jubileusz Andrzeja Kosendiaka
28
listopada 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Serenata notturna
 
05
grudnia 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Baeva gra Mendelssohna
 
06
grudnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Canticum canticorum
Wrocław Baroque Ensemble
11
grudnia 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Muzyczne wyznanie
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
13
grudnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Souvenir de Florence
Soliści NFM Orkiestry Leopoldinum
18
grudnia 2020 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Symfonia bohaterska
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
20
grudnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Oratorium na Boże Narodzenie
Wrocławska Orkiestra Barokowa
27
grudnia 2020 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Świąteczne kantaty
Wrocław Baroque Ensemble

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie