UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
24
Maja 2020
niedziela
godz. 18:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Recital organowy Paula Jacobsa | odwołany

Wykonawcy:

Paul Jacobs – organy

Program:

J.S. Bach
Sinfonia z kantaty Wir danken dir, Gott, wir danken dir BWV 29 (aranż. M. Dupré)
IV Sonata triowa e-moll BWV 528
Sinfonia z kantaty Ich steh mit einem Fuß im Grabe BWV 156 (aranż. D. Bish)
Koncert organowy d-moll BWV 596 wg Concerto grosso d-moll op. 3 nr 11, RV 565 A. Vivaldiego
Passacaglia i fuga c-moll BWV 582  
***
T. Arne VII Sonata A-dur ze zbioru VIII Sonatas or Lessons: cz. III Allegro („Flute Solo”)
A. Guilmant I Sonata organowa d-moll op. 42

Paul Jacobs / fot. Ficarri

Recital solowy znakomitego, rozpoznawalnego na całym świecie amerykańskiego organisty Paula Jacobsa to świetna okazja do wysłuchania pomysłowych interpretacji utworów nie tylko należących do kanonu, lecz także tych mniej znanych. W repertuarze charyzmatycznego artysty znajdują się zarówno kompozycje dawne, jak i współczesne. Jacobs jest jedynym organistą w historii, który zdobył nagrodę Grammy.

Pierwszą część koncertu wypełnią dzieła Johanna Sebastiana Bacha, twórcy uważanego obecnie za jednego z najbardziej genialnych i wszechstronnych kompozytorów w historii. Jednak dla sobie współczesnych Bach był jednym z największych wirtuozów organów. Skomponował wiele znaczących utworów, które po dziś dzień stanowią podstawę repertuaru na ten instrument. W programie znajdą się też dwie aranżacje dzieł Bacha przeznaczonych pierwotnie na orkiestrę. Są to sinfonie, czyli instrumentalne wstępy do dwóch kantat: Wir danken dir, Gott, wir danken dir BWV 29 w opracowaniu francuskiego kompozytora i organisty Marcela Duprégo oraz Ich steh mit einem Fuß im Grabe BWV 156 w wersji przygotowanej przez amerykańską organistkę Diane Bish. Bach był wielkim wielbicielem twórczości Antonia Vivaldiego, a wyraz sympatii dla talentu włoskiego kolegi stanowiły opracowania jego utworów na organy. Tak też jest w przypadku Koncertu organowego d-moll BWV 596, który w swojej pierwotnej wersji znany jest jako dzieło na dwoje skrzypiec i wiolonczelę solo oraz smyczki. Określenie „sonata triowa” może być odrobinę mylące w stosunku do utworu przeznaczonego na jeden instrument, odnosi się ono bowiem do liczby głosów w kompozycji, a nie do liczby instrumentów. W przypadku IV Sonaty e-moll BWV 528 rolę poszczególnych głosów przejmują partie kolejno prawej i lewej ręki oraz klawiatury nożnej. Punktem kulminacyjnym tej części koncertu stanie się monumentalna Passacaglia i fuga c-moll BWV 582. To wczesna kompozycja Bacha, będąca imponującym świadectwem kunsztu i inwencji młodego artysty.

Żyjący w XVIII wieku angielski kompozytor Thomas Arne najbardziej znany jest jako autor hymnu Rule, Britannia!. Podczas koncertu zabrzmi jego krótkie i żartobliwe Allegro z VII Sonaty A-dur, pochodzącej ze zbioru VIII Sonatas or Lessons, które znane jest pod zwyczajowym tytułem „Flute Solo”. Alexandre Guilmant był francuskim organistą, pedagogiem i kompozytorem działającym w drugiej połowie XIX wieku. Pisał prawie wyłącznie na swój instrument, a lista jego utworów obejmuje 94 pozycji. Brzmienie organów jest tutaj kompletnie odmienne niż w utworach XVIII-wiecznych. Naśladuje ono pełne i masywne brzmienie orkiestry symfonicznej. I Sonata d-moll op. 42 składa się z trzech części. Utwór ten znany jest w dwóch wersjach. Można go wykonywać albo tak, jak zrobi to Jacobs, czyli w wersji na organy solo, lub też w wersji na organy i orkiestrę, znanej jako I Symfonia organowa d-moll.

Podobne wydarzenia

29
sierpnia 2020 | sobota
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Cellos Meet Jazz
Polish Cello Quartet
29
listopada 2020 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Wrocławska Gala Kabaretowa: Andrzeje 2020
 
28
grudnia 2020 | poniedziałek
godz. 19:00
Koncerty specjalne
NFM, Sala Główna
Christmas with The Queen’s Six
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie