UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
05
Września 2021
niedziela
godz. 17:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Poza ciszą

Wykonawcy:

Quatuor Mosaïques

Program:

Ludwig van Beethoven Kwartet smyczkowy f-moll op. 95, Kwartet smyczkowy Es-dur op. 74 „Harfowy”, Große Fuge op. 133

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Quatuor Mosaïques / fot. Hayashi Kiyotane
Quatuor Mosaïques / fot. Hayashi Kiyotane

Choć za ojca kwartetu smyczkowego historycy muzyki uznają zgodnie Josepha Haydna, to gatunek ten bardzo rozwinął Ludwig van Beethoven. Niemiecki kompozytor stworzył pod koniec życia dzieła do dziś uznawane za szczytowe osiągnięcia kameralistyki. W czasie festiwalu Wratislavia Cantans niektóre jego późne kwartety zaprezentuje grający na instrumentach historycznych Quatuor Mosaïques.

Wykonany po raz pierwszy w 1814 roku Kwartet f-moll op. 95 określany jest czasem jako „Quartetto serioso”, co ma źródło w oznaczeniu wyrazowym trzeciej części dzieła. W jednym z listów Beethoven stwierdził, że przeznaczył tę kompozycję dla koneserów i że nie należy go pod żadnym pozorem grać publicznie. To jeden z jego najkrótszych utworów kameralnych, pomysły zaprezentowane zostały w nim w niezwykle skondensowany sposób. Beethoven obawiał się zresztą trochę na wyrost o losy tego utworu. Jest to bowiem kwartet dramatyczny, efektowny i wciągający słuchacza od pierwszych dźwięków w pełną napięcia narrację, w której nie ma ani jednej niepotrzebnej nuty.

Kolejny utwór w programie to Kwartet Es-dur op. 74. Określany jest on zwyczajowo mianem „Harfowego”, a to ze względu na odcinki w pierwszej części wykonywane przez muzyków pizzicato, czyli za pomocą szarpania strun palcami. Fragmenty te skojarzyły się wydawcy kompozytora z dźwiękiem harfy i stąd też wzięło się owo określenie. Kompozycja ta powstała w 1809 roku, a więc w tym samym czasie, w którym Beethoven ukończył sławną V Symfonię. Otwierający ją charakterystyczny motyw rytmiczny (zwany czasem „motywem losu”) znalazł się także w tym kwartecie, na nim bowiem opiera się praktycznie całe jego trzecie ogniwo. Kolejnym elementem łączącym kwartet i symfonię jest bezpośrednie przejście z części trzeciej do czwartej.

Große Fuge (Wielka fuga) to dzieło, które pierwotnie pełniło funkcję finału Kwartetu B-dur op. 130. Wydawca, słusznie skądinąd obawiając się, że utwór nie wzbudzi zainteresowania nabywców, wystosował do Beethovena prośbę o napisanie innego zakończenia. Kompozytor, zazwyczaj nieskory do ulegania tego typu namowom, tym razem się zgodził i w listopadzie 1826 roku napisał nowy finał, tytułując go po prostu Allegro. Była to jego ostatnia kompozycja. A Wielka fuga? Ostatecznie ukazała się osobno jako op. 133. Przez wiele lat budziła sprzeczne opinie badaczy i wykonawców. Uważali ją za niewykonalną, całkowicie niezrozumiałą i napisaną „po chińsku”, porównywali do muzycznej wieży Babel. Grana była więc niezwykle rzadko. Sytuacja zmieniła się diametralnie, kiedy w latach 20. XX wieku Igor Strawiński uznał fugę za dzieło absolutnie współczesne. Zdanie to podzielał także kanadyjski pianista Glenn Gould, który uważał ją za jeden z najbardziej zadziwiających utworów w całej literaturze muzycznej. Świadom wartości tej kompozycji był też Beethoven. Kiedy doniesiono mu, że podczas prawykonania bisowano dwie części Kwartetu B-dur, ale nie fugę, wypowiedział się o guście publiczności w sposób nie do końca cenzuralny. Wielka fuga stawia co prawda przed muzykami ogromne wymagania, jednak gdy są w stanie im sprostać, jej wykonanie staje się olśniewającym i głęboko przejmującym przeżyciem.

 

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
80 PLN
Miejsca normalne Ostatnie miejsca
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
60 PLN
45 PLN

Podobne wydarzenia

03
września 2021 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Niech śpiewa cały świat
Kožená / Ward
04
września 2021 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Muzeum Architektury
Werther
Wrocławska Orkiestra Barokowa
04
września 2021 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Sala Czerwona
Pierrot lunaire
Zubel / Klangforum Wien
04
września 2021 | sobota
godz. 23:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Eksplozje
Zubel / Mitterer
05
września 2021 | niedziela
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
W blasku Haydna
Antonini / Il Giardino Armonico
Ostatnie miejsca: 21
06
września 2021 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
La Serenissima
Coro e Orchestra Ghislieri
07
września 2021 | wtorek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Caribbean Concert Spirituel
Memelsdorff / Arlequin Philosophe
Ostatnie miejsca: 3
08
września 2021 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Sublimacja brzmienia
Paul Van Nevel / Huelgas Ensemble
09
września 2021 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Energie połączone
Zefiro Ensemble
10
września 2021 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Narodziny muzyki współczesnej
Foster / NOSPR
11
września 2021 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
9/11: In memoriam
NFM Orkiestra Leopoldinum
11
września 2021 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
Trwanie
Wrocław Baroque Ensemble
12
września 2021 | niedziela
godz. 12:00
Wratislavia Cantans
Sala Czerwona
La Giuditta
Benjamin Bayl
12
września 2021 | niedziela
godz. 18:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Epoka romantyczna
Chor des Bayerischen Rundfunks

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie