UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
09
Września 2021
czwartek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Energie połączone

Wykonawcy:

Alfredo Bernardini – kierownictwo artystyczne
Zefiro Ensemble

Zespół perkusyjny
Miłosz Rutkowski – kierownictwo artystyczne 

Program:

Steve Reich Clapping Music
Edgar Varèse Ionisation
Wolfgang Amadeus Mozart Serenada B-dur KV 361/370a „Gran Partita”

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Miłosz Rutkowski / fot. Łukasz Rajchert

W programie koncertu znalazły się trzy całkowicie różne od siebie dzieła – dwie ważne kompozycje napisane w XX wieku oraz jedno z arcydzieł XVIII-wiecznego klasycyzmu. Wspólnym mianownikiem jest idea wychodzenia poza konwencje, realizowana w zaskakujący pod względem brzmieniowym sposób.

Jeden z czołowych przedstawicieli amerykańskiego minimalizmu, Steve Reich, zauważył, że podczas odtwarzania tego samego nagrania na dwóch magnetofonach obie wersje rozchodzą się w czasie. Spostrzeżenie to stało się inspiracją do powstania wielu utworów, a wśród nich znajduje się także Clapping Music z 1972 roku. Dwóch wykonawców klaszcze na początku jednakowo, następnie powoli rozchodzi się o określoną wartość rytmiczną, a na koniec wraca do wspólnego rytmu.

Z kolei Edgar Varèse chciał tworzyć muzykę obiektywną, całkowicie pozbawioną emocji. Interesowały go przede wszystkim rytm i barwa. Poglądy estetyczne rozwijał, studiując akustykę, fizykę, fizjologię słyszenia, astronomię czy architekturę. Wiele jego dzieł nosi ślady tych fascynacji, a znakomitym przykładem jest Ionisation, dzieło prawykonane na początku lat 30. ubiegłego stulecia. Ten trwający niespełna 6 minut utwór jest jedną z pierwszych w historii muzyki kompozycji przeznaczonych wyłącznie na perkusję. Varèse przyznawał, że podczas pracy nad tym dziełem nie szukał inspiracji w twórczości innych kompozytorów, a funkcję wzorca pełniły wówczas dla niego zjawiska akustyczne i fizyczne. Fascynowały go prace włoskich futurystów – Luigiego Russola i Filippa Tommasa Marinettiego. Artyści ci sławili maszyny i szybkie tempo życia, a Varèse w pełni podzielał te poglądy. Pisał: „żyję w mieście i lubię miasto”, a w innym miejscu dodawał: „nasze czasy są epoką zgiełku i hałasu, epoką szybkości”.

W XVIII wieku na zespoły dęte pisano przede wszystkim plenerową muzykę rozrywkową. Jednak siedmioczęściowa Serenada B-dur „Gran Partita” Wolfganga Amadeusa Mozarta, chociaż pogodna i łagodna w wyrazie, jest jednocześnie dziełem pod względem czasu trwania zdecydowanie wykraczającym poza ramy przyjęte dla tego typu kompozycji. Tak samo jak Ionisation jest to dzieło przeznaczone dla trzynastu wykonawców, którzy grają na dwunastu instrumentach dętych i kontrabasie (zastępowanym czasem przez kontrafagot). Wykorzystane przez kompozytora takiego zestawienia było jak na owe czasy bardzo nietypowe. Fragment tego utworu pojawił się w Amadeuszu Miloša Formana, w scenie, w której Salieri po raz pierwszy styka się z muzyką Mozarta – porównuje wówczas śpiewną melodię oboju z trzeciej części Serenady B-dur do głosu Boga.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Brak
  • Bilet VIP
85 PLN
I kategoria Dostępne
  • PRZEDSPRZEDAŻ - I kat - Bilet normalny
  • PRZEDSPRZEDAŻ - I kat - Bilet ulgowy
55 PLN
45 PLN
II kategoria Dostępne
  • PRZEDSPRZEDAŻ - II kat - Bilet normalny
  • PRZEDSPRZEDAŻ - II kat - Bilet ulgowy
45 PLN
35 PLN

Podobne wydarzenia

03
września 2021 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Niech śpiewa cały świat
Kožená / Ward
04
września 2021 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Muzeum Architektury
Werther
Wrocławska Orkiestra Barokowa
04
września 2021 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Sala Czerwona
Pierrot lunaire
Zubel / Klangforum Wien
04
września 2021 | sobota
godz. 23:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Eksplozje
Zubel / Mitterer
Ostatnie miejsca: 33
05
września 2021 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Sala Czerwona
Poza ciszą
Quatuor Mosaïques
05
września 2021 | niedziela
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
W blasku Haydna
Antonini / Il Giardino Armonico
Ostatnie miejsca: 21
06
września 2021 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
La Serenissima
Coro e Orchestra Ghislieri
07
września 2021 | wtorek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Caribbean Concert Spirituel
Memelsdorff / Arlequin Philosophe
Ostatnie miejsca: 3
08
września 2021 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Sublimacja brzmienia
Paul Van Nevel / Huelgas Ensemble
10
września 2021 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Narodziny muzyki współczesnej
Foster / NOSPR
11
września 2021 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
9/11: In memoriam
NFM Orkiestra Leopoldinum
11
września 2021 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
Trwanie
Wrocław Baroque Ensemble
12
września 2021 | niedziela
godz. 12:00
Wratislavia Cantans
Sala Czerwona
La Giuditta
Benjamin Bayl
12
września 2021 | niedziela
godz. 18:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Epoka romantyczna
Chor des Bayerischen Rundfunks

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie